• املاک عبدی
  • املاک عبدی
  • املاک عبدی
خرید خانه وکد رهگیری
خرید خانه وکد رهگیری

کد رهگیری در واقع کدی است که پس از اتمام عملیات مربوط به خرید ملک به خریدار داده می شود که به نوعی کد تأییدیه محسوب می شود. از سال 87 بر اساس تصویب دولت تمام معاملاتی که در ایران انجام می شود باید در دفاتر ثبت اسناد ثبت شود و در ازای آن یک کد رهگیری به طرفین معامله داده شود.
بر اساس ماده ی 13 قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه ی مسکن که در اردیبهشت ماه سال 87 به تصویب رسید، مشاوران املاک موظف شدند تا با عضویت در سامانه ای که برای ثبت معاملات مسکن توسط وزارت بازرگانی طراحی شده، عضو شوند و کلیه ی معاملات انجام شده را در آنجا ثبت نمایند. وقتی اطلاعات در این سامانه ثبت شود، سیستم کدی را تولید می کند که به آن کد رهگیری می گویند.

یکی از مزیت های کد رهگیری شناسایی آژانس هایی است که مجوز رسمی از اتحادیه ندارند. مزیت دیگر این کد جلوگیری از فروش یک ملک به چند نفر است. در گذشته به دلیل آن که سامانه جامع و یکپارچه ای برای خرید خانه و ثبت عملیات مربوط به آن وجود نداشت، در زمینه برخی مسائل حقوقی مشکلاتی پدید می آمد که از جمله آنها کلاهبرداری بود؛ برخی از افراد سودجو یک ملک را به چند نفر به صورت همزمان می فروختند و این کار معمولاً در فاصله ی انجام عملیات نقل و انتقال انجام می شد. اما از زمانی که سامانه ی ثبت قراردادها طراحی شده است، میزان کلاهبرداری ها به اندازه ی زیادی کاهش یافته است چرا که تمام معاملات در سیستم ثبت شده است و کسی که قصد خرید ملکی را دارد، می تواند قبل از خرید، نسبت به وضعیت آن استعلام کند.


تاریخ خبر : ۱۳۹۹/۰۴/۱۱

تبلیغات