• املاک عبدی
  • املاک عبدی
  • املاک عبدی
اعتبار قولنامه
اعتبار قولنامه

قولنامه متشکل از دو واژه ی قول و نامه می باشد و با کنار هم قرار دادن این دو کلمه با توجه به معنای آن ها، پاسخ سؤال «قولنامه چیست؟» کاملا مشخص خواهد شد. قولنامه نامه و یا با عبارتی بهتر و حقوقی تر، سندی است که در این سند تعهدات و قول هایی در زمینه ای خاص نوشته می شود.

به قولنامه پیش قرارداد و یا وعده ی قرارداد نیز می گویند، در واقع قولنامه قراردادی است که بر طبق این قرارداد، طرفینی که در آینده ای نزدیک می خواهند با یکدیگر عقد بیع را منعقد نمایند، تعهد می کنند که در زمان مقرر به تعهدها و قول های خود در رابطه با هر آنچه که در قولنامه ذکر شده است، به طور کامل عمل نمایند.

آیا قولنامه معتبر است؟

در حقیقت قولنامه یک نوع قرارداد به حساب می آید که بر طبق ماده ی 10 قانون مدنی دارای اعتبار می باشد؛ چراکه مضمون ماده ی 10 قانون مدنی به این نکته اشاره دارد که تمامی قراردادهای خصوصی که بین افراد منعقد می شود، چنانچه مخالف صریح قانون نباشد، یعنی منافاتی با قوانین کشور نداشته باشد، برای افرادی که آن قراردادها را منعقد کرده اند، نافذ و قابل اجرا بوده، باید به تعهدات مندرج در آن پایبند باشند.

قولنامه قراردادی اولیه

قولنامه یک نوع قرارداد اولیه بین دو طرف ذی نفع در قرارداد می باشد؛ مثلا وقتی که یک فروشنده قرار است ملک خود را بفروشد و شخصی نیز متقاضی خرید آن ملک می شود، تمامی شروط این خرید و فروش و در نهایت واگذاری ملک طی یک قرارداد با عنوان قولنامه نوشته شده، به امضای طرفین می رسد.

این خرید و فروش امکان دارد با رد و بدل کردن وجه و به صورت کاملا نقد انجام پذیرد و یا ممکن است به شکل پرداخت مبلغ تعیین شده در چند قسط، در مدت زمان هایی مشخص شده صورت گیرد؛ آنچه که در این میان بسیار حائز اهمیت است این است که تمامی این جزئیات باید به طور کامل و دقیق و بدون هیچ گونه کم و کاستی در قولنامه ذکر شود و هر مطلب دیگری نیز که لازم است بین طرفین به عنوان شرط قرار داده شود، می بایست در قولنامه عنوان گردد. مطلب دیگری که قید نمودن آن در قولنامه ی این چنینی لازم است، اطلاعات کامل مربوط به سند است، که ضروری است کاملا مطابق با اطلاعات سند ملکی که قرار است به فروش برسد، در قولنامه درج شود، و نکته به نکته ی حقوقی مهم نیز در زمان تنظیم نمودن قولنامه لازم است که حتما به اطلاع طرفین قرارداد یعنی خریدار و فروشنده برسد.


تاریخ خبر : ۱۳۹۹/۱۰/۲۴

تبلیغات