• املاک عبدی
  • املاک عبدی
  • املاک عبدی
سازه بتنی
سازه بتنی

اسکلت بتنی یا در واقع همان سازه بتنی می تواند در ساخت بسیاری از ساختمان ها مورد استفاده قرار گیرد به خصوص این روزها در بسیاری از پروژه های ساختمانی مدرن هم از اسکلت بتنی ساختمان بهره گرفته می شود. از این سازه بتنی می توان در پله ها ، ستون، فونداسیون و انواع مکان ها دیگر استفاده کرد. بهتر است بدانید برای ساخت یک سازه بتنی عموما از بتن آرمه استفاده می کنند.

بتن آرمه از سیمان، شن، ماسه و فولاد-میلگرد ساده و یا آجدار تشکیل شده است. در واقع در صورتی که از بتن آرمه در تیرهای اصلی، ستون ها و پی استفاده گردد، سازه بتنی محسوب می شود. اگر با این مقاله همراه ما باشید متوجه می شوید که فواید و معایب اسکلت بتنی چیست؟ و چه مراحلی برای اجرای یک سازه بتنی در ساخت ساختمان باید طی شود؟

هدف از طراحی سازه های بتنی :
در حالت کلی می توانیم بگوییم که طراحی یک سازه با هدف بالا بردن ایمنی و افزایش مقاومت آن در برابر فروریختگی، همچنین بهره بری از مناسب ترین عملکرد هنگام اجرای پروژه، انجام می گردد.اگر به طور دقیق مقاومت یک سازه قابل حدس بود و در صورتی که بار وارد شده بر سازه هنگام اجرای پروژه قابل تخمین بود، می توانستیم مقدار بارهای وارده را تنها با ایجاد ظرفیت باربری با مقدار کمی بیشتر از مقدار بارهایی که ممکن است به سازه وارد شود محسابه نموده و برای تامین ایمنی از آن استفاده نماییم ،اما خطاهای احتمالی چه در مرحله ساخت و چه در مرحله طراحی و آنالیز و دیگر عوامل ،نامشخص می باشند، لذا همه این عوامل دست به دست هم می دهند تا نتوانیم به طور دقیق بارهای وارده بر سازه و اثرات داخلی آن را محاسبه کنیم.

با توجه به موارد گفته شده می دانیم که انتخاب یک حاشیه امن و مناسب ،دشوار و غیر قابل تضمین می باشد. به همین منظور طراحی سازه های بتنی روش مناسبی محسوب می شود که به سه حالت قابل اجرا خواهد بود؛

تنش مجاز
مقاومت کلی و نهایی
روش طراحی بر مبنای ظرفیت باربری (حالات حدی)
در چه قسمت هایی از سازه، بتن مورد استفاده قرار می گیرد :

تیر ستون
تیرچه ها
راه پله
فنداسیون و پی
سقف
دیوارهای برشی
برای ساخت یک ساختمان با اسکلت بتنی باید مراحل خاصی طی شود، قبل از انتخاب این روش ساخت حتماً باید بدانید که مزایا و معایب اسکلت بتنی چیست؟  و مراحل ساخت آن به چه صورت اجرا می گردد؟ در ادامه همه مطالب لازمه را برایتان بازگو خواهیم کرد.

بطور عمده مقاوم سازی سازه های بتنی به سه طریق انجام می شود :
کاهش بارهای وارده برسازه
وصله کردن یا به عبارتی تقویت اعضای موجود
اضافه کردن یک تعداد اعضای جدید
اسکلت های بتنی جزو رایج ترین انواع ساختمان های مدرن به حساب می آیند. این نوع ساختمان ها معمولاً شامل یک چهارچوب یا یک اسکلت بتنی می باشند. بخش های افقی سازه های بتنی شامل تیرها و بخش های عمودی آن شامل ستون ها هستند. این واقعیت وجود دارد که سازه های بتنی دارای عمر طراحی هستند بدین مفهوم که یک سازه بتنی برای عمری معین ،طراحی می گردد گرچه این عمر 50 یا 60 سال باشد. بتن با گذشت عمر دچار افت و خزش می شود که نهایتا باعث تأثیر منفی در عملکرد سازه هنگام وقوع زلزله می شود.

مزایای اسکلت بتنی
نکته: دقت کنید برخی از مزیت های ذکر شده ممکن است فقط در برخی از سازه های بتنی وجود داشته باشند ولی در کل به عنوان مزیت به شمار می آیند.بتن مقاومت فشاری قابل قبولی در مقایسه با بسیاری از مصالح ساختمانی دیگر دارد.تمامی اجزای تشکیل دهنده بتن ( به جز سیمان که البته آن هم در عصر حاضر به فراوانی یافت شده و در همه جا تولید می شود) به عنوان مصالح محلی و ارزان قیمت محسوب می گردند.

تقریباً در همه جا می توان آب، ماسه و شن را از فواصل نزدیک به محل بتن ریزی حمل کرد و یا به راحتی بتن آماده را با هر کیفیت و مشخصات مورد نظر خریداری نمود ؛ که این مسئله منجر به سهولت و رغبت بیشتر به بتن و ارزان تر تمام شدن آن می شود.

بتن را می توان به سهولت به هر شکل دلخواه درآورد. با ساختن قالب مناسب، تقریباً هرگونه مقطع سازه ای و شکل معماری را می توان از بتن آرمه تولید نمود. در مقابل، مقاطع فولادی در ابعاد مشخص و در کارخانه تولید می گردند و تولید مقاطع خاص از مصالح فولادی گاه مشکل و پر هزینه، و یا غیر ممکن خواهد بود.

بتن مقاومت بسیار خوبی در مقابل آتش دارد. یک ساختمان بتن آرمه می تواند ساعت ها در مقابل آتش سوزی مهیب مقاومت کند؛ بدون آن که فرو ریزد.این مسئله فرصت کافی برای مهار آتش و نیز تخلیه ساختمان از نفرات و اموال را فراهم می نماید. در مقابل یک ساختمان فولادی در برابر آتش سوزی ضعیف است و کاملا برعکس سازه بتنی می باشد.


تاریخ خبر : ۱۴۰۰/۰۷/۰۵

تبلیغات