• املاک عبدی
  • املاک عبدی
  • املاک عبدی
مزایا و معایب اسکلت فلزی
مزایا و معایب اسکلت فلزی

مزایا و معایب اسکلت فلزی ساختمان چیست؟
اسکلت ساختمان به روش های مختلفی ساخته می شود. یکی از این روش ها، ساخت اسکلت فلزی است. برای ساخت اسکلت فلزی، مهندس ساختمان باید موارد زیادی را در نظر بگیرد و بسنجد. عواملی مانند شرایط آب و هوایی، کیفیت مصالح، نظر کارفرما، شرایط اجرای طرح و قیمت اسکلت فلزی ساختمان از جمله مواردی هستند که باید قبل از ساخت اسکلت ساختمان به آن ها توجه شود.

ساخت اسکلت ساختمان مهم ترین بخش ساختن یک بنا است؛ زیرا وقتی کار را شروع کنید، دیگر نمی توانید آن را تغییر دهید و تمام استحکام و مقاومت ساختمان به آن برمی گردد. اسکلت ساختمان انواع مختلفی دارد. در این مقاله قصد داریم به مزایا و معایب ساخت اسکلت فلزی ساختمان بپردازیم.

مزایای ساخت اسکلت فلزی برای ساختمان
یکی از مهم ترین مزایای اسکلت فلزی سبک بودن و وزن کم آن است. اسکلت فلزی در مقایسه با اسکلت بتنی وزن کمتری دارد و در نتیجه وزن کلی ساختمان هم در پایان کار، کمتر می شود.

مزیت دیگر اسکلت فلزی، مناسب بودن آن برای ساخت سازه های بلند است. قطعات فلزی خاصیت ارتجاعی دارند و در برابر بسیاری از مشکلات مقاومت بهتری دارند. همین مقاومت زیاد موجب شده است از اسکلت فلزی در ساختمان های مرتفع و مناطقی که خاک سست دارند، بیشتر استفاده شود.

نکته مثبت دیگر این نوع از اسکلت ساختمان، ترکیبات و بافت آن است. به عنوان مثال، امکان وجود ناخالصی در مواد بتنی زیاد است و این مورد در کیفیت و مقاومت آن ها تأثیر زیادی می گذارد. در صورتی که امکان وجود ناخالصی و یکنواخت نبودن در فلز پایین تر است. مواد تشکیل دهنده فلز، همگن است. همین بافت یکنواخت موجب می شود دوام مواد فلزی بالا برود و ساختمان هایی که از اسکلت فلزی ساخته شده اند، عمر بیشتری داشته باشند.

انعطاف بالای مصالح فلزی موجب بالا رفتن مقاومت آن ها در برابر ضربه و آسیب می شود. این اسکلت ها در برابر انفجار نیز بسیار مقاوم هستند و در صورت منفجر شدن، ساختمان به کلی تخریب نمی شود و اسکلت باقی می ماند.

ویژگی دیگر اسکلت فلزی ساختمان، قابلیت افزایش تقویت آن است؛ یعنی در صورتی که مهندسین احساس کنند اسکلت ساختمان نیاز به تقویت دارد و نمی تواند با آن چهارچوب پیش برود و یا باید بخشی از آن تغییر داده شود، می توان با قطعات و پرچ های فلزی موجود در بازار، آن را تغییر شکل داد و تقویت کرد و استقامت اسکلت را بالا برد. همین امر موجب می شود در اکثر اوقات قطعات فلزی اضافه نیاید و در نتیجه در هزینه های ساخت بنا صرفه جویی شود.

به علت ساده بودن ساخت اسکلت فلزی ساختمان، سرعت ساخت بنا هم بالا می رود و می توانید در زمان صرفه جویی کنید. اسکلت فلزی فضای کمتری را اشغال می کند و در نتیجه، فضای کمتری از ساختمان صرف ستون ها و تیره ها می شود. در صورتی که در اسکلت بتنی، فضای بیشتری برای این موارد صرف می شود زیرا حجم مواد بتنی بیشتر از قطعات فلزی است.

معایب اسکلت فلزی ساختمان
همان طور که در بخش قبلی توضیح دادیم، مزایای اسکلت فلزی ساختمان آن قدری هست که بتواند معایب آن را بپوشاند. در این بخش به بررسی معایب اسکلت فلزی ساختمان می پردازیم.

متأسفانه اسکلت های فلزی ساختمان در برابر آتش سوزی و دمای بالا مقاوم نیستند. در صورتی که اسکلت بتنی در برابر دمای زیاد مقاومت بیشتری دارد. اسکلت فلزی می تواند دمای زیر 500 درجه سانتی گراد را تحمل کند و دمای بالاتر موجب از بین رفتن سازه و تعادل بنا می شود.

ویژگی منفی دیگر اسکلت فلزی ساختمان، مقاومت نداشتن مصالح و قطعات فلزی در برابر شرایط جوی مختلف است. فلزات در برابر نم و رطوبت مقاوم نیستند و به مرور زمان از کیفیت آن ها کاسته می شود و زنگ زده می شوند همین امر موجب می شود هزینه نگهداری از این مواد بیشتر باشد و قیمت اسکلت فلزی ساختمان را به صورت کلی افزایش دهد. قیمت اسکلت فلزی ساختمان در مقایسه با اسکلت بتنی، در همان ابتدای کار هم بالا است.

با توجه به بالا رفتن قیمت ها، متأسفانه نمی توان به صورت دقیق قیمت اسکلت فلزی ساختمان را محاسبه کرد و همین امر موجب می شود کارفرما نتواند هزینه های کلی را به درستی محاسبه کند. نکته منفی دیگری که در مورد اسکلت فلزی ساختمان وجود دارد، بیشتر مربوط به مهارت جوشکار می شود. اگر قطعات اسکلت فلزی ساختمان به درستی جوش نخورند و یا این عمل با دقت انجام نشود، مقاومت اسکلت کم و غیراصولی می شود.

نکته: یکی از مهم ترین مراحل ساخت که در افزایش کیفیت اسکلت فلزی ساختمان موثر است، اندازه گیری مقاومت فشاری خاک برای پی کنی است. مقاومت فشاری خاک و اندازه پی با هم رابطه معکوس دارند. یعنی هر چه میزان مقاومت فشاری خاک کمتر باشد، اندازه پی باید بزرگ تر باشد. این عمل موجب می شود در میزان مصرف مصالح برای ساخت اسکلت، اندازه آن و … تصمیم گیری درستی شود.

معایب و مزایای سازه فلزی

در این مقاله مزایا و معایب اسکلت فلزی ساختمان را با هم مرور کردیم. مزایای اسکلت فلزی ساختمان شامل موارد زیر می شود:

شکل پذیری
پیوستگی، همگن بودن و خواص یکنواخت مصالح
مقاومت زیاد و دوام بالا
تقویت پذیری
سرعت نصب و اجرا
وزن پایین و سبکی
مقاومت در برابر انفجار
شرایط آسان ساخته شدن
سرعت نصب بالا و صرفه جویی در زمان
کمتر بودن پرت شدن مصالح
اشغال فضای کمتر
معایب و ویژگی های منفی اسکلت فلزی ساختمان شامل موارد زیر می شود:

مقاومت نداشتن در برابر دمای بالا و آتش سوزی
زنگ زدگی و مقاومت نداشتن در برابر آب و هوای رطوبتی
امکان جوش نامناسب


تاریخ خبر : ۱۴۰۰/۰۷/۰۶

تبلیغات