• املاک عبدی
  • املاک عبدی
  • املاک عبدی
سقف کوبیاکس
سقف کوبیاکس

چه می شد اگر شما می توانستید تمام مزایای کاهش وزن یک سازه بتنی را به دست آورید؟ وزن بالای ساختمان های بتنی نه تنها فشار مضاعفی را بر سقف وارد می کنند، بلکه سنگینی ناشی از نیروی مرده به تیرها و ستون ها را نیز افزیش می دهد.

اجرای سقف کوبیاکس را به بهترین ها بسپارید

ایجاد حفره های مهندسی شده توسط گوی هایِ پلاستیکی توخالی در دل سقف های بتونی که به اصطلاح «سقف کوبیاکس» نامیده می شود، فرصتی عظیم برای کاهش هزینه های ساخت و ساز و تأثیرات محیطی زیستی عالی، بدون آسیب زدن به عملکرد کلی سازه است.

فناوری سقف کوبیاکس طی چند دهه اخیر  در درجه اول برای کاهش وزن ساختمان ها معرفی شده بود و اکنون از نظر مقاومتی کاملاً قابل مقایسه با سقف های سنتی دال بتنی است. درهمین راستا، برخورداری از ایده های نوین ساختمان سازی همانند سقف کوبیاکس، این نگرش را در آدمی ایجاد می کند که بتوان با احترام بیشتر به محیط زیست به پیشبرد برنامه های شهرسازی در راستای توسعه پایدار کمک کند؛ با ویکی ساختمون همراه باشید.

سقف کوبیاکس چیست؟

سقف کوبیاکس چیست؟

این سقف که در اصل «دال دو محوره توخالی» نام دارد که در ایران تحت برند کوبیاکس سوئیس (Cobiax) دارای نمایندگی است. این سقف با ایجاد حفره هایی توسط گوی های پلاستیکی توخالی (ساخته شده از پلی اتیلن) در یک شبکه مدولار از میلگردها (مش آرماتور) و سپس دفن شدن در بتن، حدود 35٪ از وزن سقف را کاهش می دهد. در حالی که تقریباً همان رفتار استاتیک و ماهیت سنتی دال جامد را حفظ می کند، کاهش بار مرده دال بر تمام عناصر ساختاری ساختمان از جمله ستون، دیوارهای برشی و فونداسیون اعمال می شود.

سقف کوبیاکس، یک سیستم دال دو طرفه است که نیروهای ناشی از بار مرده و زنده سقف را به صورت دو طرفه به تیرهای کناری منتقل می کند. ضخامت کوبیاکس نسبت به سقف های تیرچه بلوک و سقف های سنتی دیگر کمتر است که با انتخاب های متنوعی برای پیکربندی سقف، می تواند از لحاظ اقتصادی بسیار مناسب باشد.

نکته: گوی های کوبیاکس در دو شکل تولید می شوند که نوع اول مدل های تخت و یا لهیده (Slim-Line) هستند و ارتفاعی در حدود 100 تا 260 میلی متر دارند. نوع دوم گوی های کروی (Eco-Line) هستند که ارتفاعی در حدود 315 تا 450 میلی متر دارند.

مزایا و معایب سقف های کوبیاکس

مزایا و معایب سقف کوبیاکس

بسیاری از فرصت های صرفه جویی در وقت و هزینه با استفاده از این سقف فراهم می شوند که با تولید و ساخت مواد شروع شده و در طول عمر ساختمان گسترش می یابد. سهم مثبت از کاهش وزن این سقف به تنهایی مزایای تعجب آوری را برای صاحبان، طراحان و سازندگان فراهم می کند.

در همه جای ساختمان وزن کاهش می یابد ؛ سقف کوبیاکس این کار را به صورت کارآمد و بدون به خطر انداختن ایمنی، قدرت و سازه انجام می دهد. تعداد کمی از سیستم های ساخت و ساز با کاهش وابستگی به منابع طبیعی، توانایی تحویل این میزان از ارزش افزوده را دارند.

سقف های کوبیاکس برای انواع ساختمان ها با دهانه های بزرگ (فاصله های طولانی بین ستون ها)، آزادی عمل بیشتری را برای طراحی معماری ارائه می دهند. طراحان می توانند حجم ها و طرح های منحصربه فرد خود را برای پروژه های پیش رو اجرا کنند.

استفاده از دال دو محوره توخالی به معنای کاهش هزینه بتن و فولاد تا 40 درصد و هم چنین تأثیرات زیست محیطی از تولید و حمل و نقل آنها به محل کارگاه است. هنگام اجرای این سقف مقدار استفاده از بتن کاهش می یابد، زیرا حجم بیشتر سقف را گوی های توخالی اشغال کرده اند.

سازه های بتونی درصد زیادی از هزینه حمل بتن در محل را متحمل می شوند. سقف کوبیاکس با کاهش نیروی کار لازم جهت ساخت، کار بتن ریزی را آسان می کند. صرفه جویی در زمان و سرعت عمل اجرا در راستای بهبود و پیشبرد مراحل ساخت پروژه، تأثیر دیگری از این سقف را نمایان می سازد.

سقف کوبیاکس بر پایه سقف های «دوست دار محیط زیست» خلق شده است، به همین دلیل ضایعات بسیار کمی تولید می کند. گوی های پلاستیکی 100 درصد قابل بازیافت هستند، این رویکرد باعث کاهش استفاده از کربن در ساختمان می شود و از مصالح و مواد استفاده خوبی می شود.

همچنین، انعطاف پذیری دال دو محوره توخالی برای پاسخگویی به نیازهای روزافزون صنعت می تواند عمر مفید و نرخ بازگشت سرمایه (ROI) ساختمان را به طرز چشمگیری افزایش دهد.

برخی از معایب این سقف به شرح زیر است:

عدم تدوین استاندارد و آیین نامه مشخص برای طراحی (قوانینی برای این مورد به صورت بسیار محدود وجود دارد.)
مقرون به صرفه نبودن در پروژه های کوچک
عدم تحقیقات لازم در مورد نیروهای جانبی همانند زلزله و باد با شرایط زلزله خیزی ایران


تاریخ خبر : ۱۴۰۰/۰۷/۱۰

تبلیغات