• املاک عبدی
  • املاک عبدی
  • املاک عبدی
مناظر دیدنی لاهیجان
مناظر دیدنی لاهیجان

بسم الله الرحمن الرحیم

مناظر دیدنی لاهیجان / عروس گیلان

 

لاهیجان از قدیمی ترین شهر های گیلان است به طوری که در زمان اشکانیان دژی در 6کیلومتری شهر به نام کهندژ وجود داشت . این دژ تا زمان حمله ی مغول ها در قرن هفتم پابرجا بود که بعد آن رو به ویرانی نهاد.

پیش از اسلام،این شهر به سه بخش کهندژ ، بازار و شهرستان تشکیل میشد که در سال 709 هجری قمری با حمله ی اولجایتو ویران گشته و 20 سال بعد در سال 729 هجری قمری از نو بنا شد .

 

نیای بزرگ دودمان صفویان،در لاهیجان مقبره ی شیخ زاهد گیلانی،پدر همسر و استادشیخ صفی الدین اردبیلی

حمد الله مستوفی

درباره ی لاهیجان نوشته است :(از اقلیم چهارم است .طولش از جزایر خالدات فدک و عرض آن از خط استوا که شهری بزرگ است  و دارالملک جیلانات آبش از جبال بر میخیزد و حاصلش برنج و ابریشم و و از میوه های گرمسیری فراوان آن میتوان از نارنج و ترنج نام برد.

در لاهیجان بقغه ی چهار تن از پادشاهان کیایی  وجود دارد که به آن مسجد چهار پادشاهان میگویند.

 

این محل در ابتدا مرقد سید خور کیا (مقتول در سال 647 هجری قمری)بود و بقعه ای برای او ساخته شد و بعد از آن سید علی کیا در سال 791 یعتی 44 سال بعد رحلت کرد و در سمت چپ آن حجره ،حجره ای دیگر ساختند و وی را در آن خاک سپردند .38 سال بعد رضا کیا پسر سید علی کیا را در کنار پدرش دفن کردند و در همان روز سید رضی کیا پادشاه گیلان را نیز در کنار آن دفن کردند .

در لاهیجان موزه ی چای در مقبره کاشف السلطنه نیز وجود دار

 

 

 

 

 

موقعیت جغرافیایی

 

لاهیجان از شمال به دیلمان و از جنوب غربی به لنگرود از جنوب به دریای خزر از شرق به آستانه ی اشرفیه و از غرب به سیاهکل قرار دارد .

جمعیت حال حاضر این شهر 101،073میباشد

همچنین لاهیجان هموار و جلگه ای بوده از رسوبات ناشی از سفید رود برجای مانده است . هموار ترین نقطه ی لاهیجان در بخش های شمالی آن در مجاورت دریا است

 

 

جمعیت شناسی

 

رشد جمعیت لاهیجان از رشد جمعیت رشت کمتر است ولی همانند انزلی است . از سال 1956 تا 2006 جمعیت لاهیجان و انزلی فقط 3/5 برابر شد  در حالی ک در همان سال ها جمعیت رشت 5 برابر شده بود

مردم این شهر بیشتر گیلک هستند و گالش به ساکنین ارتفاعات  این منطقه اطلاق میشود  که آن هم تیره ای از گیلکان بوده و زبانشان هم گیلکی است.

 

 

 

اقتصاد

رشد آهسته ی جمعیت شهر به دلیل ضغف صنعت و رکورد و حتی افول فعالیت های روستایی که لاهیجان ئدر آن بازار و محور عمده ای بوده رخ داده است . شهر فقط 60 واحد صنعتی دارد که 1758 نفر را استخدام کرده است .گستره تخصصهای محلی محدود است . لاهیجان که از قدیم برای تولید شیرینی ،گلاب ، و بهارنارنج  اش معروف بود امروزه اما به طوری خاص به خاطر کلوچه اش معروف است.

مناظر دیدنی

 

شیطان کوه

استخر لاهیجان

تله کابین بام سبز

پارک بعثت(باغ ملی)

پارک جنگلی میر صفا

تالاب بین المللی امیر کلایه

کوه عطاکوه و روستای سر چشمه

روستای ماهی موشه

روستای بکر گرد کوه

روستای بکر چی چی نی کوتی(به معنای لانه گنجیشک)

بقعه میر شمس الدین

ساخته شده در 1239 به فرمان فتح علی شاه مسجد اکبریه

مسجد جامع لاهیجان

 مراکز آموزشی شهرستان لاهیجان

دانشگاه پیام نور واحد لاهیجان

دانشکده فنی حرفه ای شهید رجایی

 

غیر دولتی

دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان

موسسه آموزش عالی دیلمان

موسسه آموزشی عالی غیر انتفاعی امدیشمندان

دانشگاه آزاد اسلامی واحد سما

6/4/1398پنجشنبه


تاریخ خبر : ۱۳۹۸/۰۴/۰۶

تبلیغات