• املاک عبدی
  • املاک عبدی
  • املاک عبدی
دریافت وام تسهیلات مسکن
دریافت وام تسهیلات مسکن

مسئله ای که در سال های اخیر ذهن بسیاری از جوانان و زوجین را درگیر خود کرده است مقوله شرایط مسکن و تسهیلات انواع وام مسکن است. اقساط وام مسکن نیز موضوعی است که باید به آن توجه کنید. مسکن به علت های مختلف تبدیل به یکی از سرمایه گذاری های پرسود شده است. از همین رو خیلی از افراد تلاش می کنند تحت هر شرایطی شده است یک خانه ای هر چند کوچک برای خود خریداری کنند.

یکی از راه های خرید خانه، که به ویژه زوج های جوان از آن استفاده می کنند، دریافت وام مسکن زوجین و انفرادی است. در این مقاله به بررسی شرایط وام های مسکن و همچنین وام مسکن 1400 و وام مشترک با خرید اوراق و وام مسکن یکم 1400 خواهیم پرداخت.

اگر نگاهی به آمار قیمت مسکن در سال های گذشته بیاندازیم متوجه افزایش قیمت ملک می شویم. همین موضوع باعث شده است که جوانان دیگر نتوانند با پس انداز حقوق خود خرید خانه را انجام دهند. جوانان احتیاج به مقدار بیشتری پول دارند و اولین چیزی که ذهن آن ها خطور می کند دریافت وام است.

با در نظر گرفتن نوسانات ارزی و همچنین جو حاکم در بازار مسکن، بهتر است هر موقع پول خرید خانه جمع شد به سرعت خرید خانه را انجام دهید. وام انواع مختلفی دارد و هر کدام با توجه به شرایط موجود شاید باعث شود راحت تر بتوانید خانه مد نظرتان را خریداری کنید. در این متن نگاهی کامل و جامع به انواع وام مسکن انداخته شده است.

وام مسکن چیست؟
هر کشور با توجه به بودجه و امکانات تسهیلاتی را در اختیار مردم قرار می دهد که با کمک آن تسهیلات به هدفی که دارند رسیدگی کنند. یکی از این تسهیلات وام مسکن است. از آنجایی که خیلی از افراد نمی توانند به صورت یکجا مبلغ زیاد خرید خانه را متقبل شوند، وام مسکن یکی از گزینه های پیش روی این افراد است. درخواست کنندگان این نوع وام معمولا از پس بازپرداخت آن بر می آیند.

 

انواع وام مسکن
 

 
 در همین رابطه بخوانید:

از صفر تا صد دریافت وام بانک مسکن برای خرید خانه
 

اما موضوع به همینجا ختم نمی شود. هر کشور باتوجه زیر ساخت های اقتصادی و فرهنگی که دارد مبلغ مشخصی را برای وام مسکن اعلام می نماید. هچنین سود این وام ها نیز در کشورهای مختلف متغیر است. از سود 2 درصد گرفته تا 20 درصد.

در ایران سال ها است که بانک مسکن و دیگر بانک ها تسهیلات وام مسکن یکم را با شرایطی مشخص و تعریف شده به درخواست کنندگان اعطا می نماید. البته گرفتن وام شرایط و مدارک خود را در ایران دارد که در ادامه مقاله بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

به طور کلی در سال های اخیر وام مسکن در ایران با استقبال خوبی از مردم روبرو شده و همین امر باعث شده افراد زیادی برای درخواست خود هر ساله به بانک ها برای پرسیدن شرایط اینگونه وام ها مراجعه کنند. یکی از این وام ها وام مسکن مهر است. در این مقاله با عنوان انواع وام مسکن و شرایط دریافت تسهیلات در سال 1400 سعی شده تمامی موارد به صورت موشکافانه بررسی شود.

وام مسکن چقدر است؟
جواب این سوال بستگی مستقیمی به نوع وام و تسهیلاتی که شرایط لازم برای دریافت آن را دارید بستگی دارد. هر کدام از این وام ها میزان عددی مشخصی را در اختیار درخواست کننده قرار می دهند در نتیجه حتی می توان میان وام ها تفاوت ایجاد شد. اعداد وام از بیست میلیون تومان شروع می شود و بعضی از آن ها تا دویست و پنجاه میلیون نیز می رسد.

مطمئنا هنگام شنیدن دویست و پنجاه میلیون این وام برای شما از جایگاه والایی برخوردار شد اما باید بگوییم دریافت این عدد نیز شرایط و ویژگی های خاص خودش را دارد که در ادامه در مورد انواع وام ها و قیمت آن ها صحبت خواهیم کرد.

 

انواع وام مسکن
 

 
 در همین رابطه بخوانید:

شرایط دریافت وام بافت فرسوده چیست؟
 

انواع وام مسکن
وام های مسکن به دو گروه کل تقسیم می شود. وام هایی که افراد با خرید اوراق ممتاز از بازار بورس دریافت می کنند و وام هایی که از محل صندوق پس انداز مسکن پرداخت می شود. شرایط گرفتن وام های مسکن در نحوه پرداخت، زمان انتظار و سود بازپرداخت متفاوت است. هر دو گروه این وام ها با شرایط مختلف به زوج ها و انفرادی پرداخت می شود. در ادامه انواع و شرایط گرفتن وام های مسکن را معرفی می کنیم.

انواع وام مسکن بدون سپرده گذاری
وام های اوراق دار
برای دریافت وام های مربوط به خرید اوراق ممتاز در بازار سرمایه که به وام اوراق مسکن نیز معروف است، متقاضیان باید برای هر 500 هزار تومان یک برگ اوراق خریداری کنند. قیمت هر برگ اوراق تقریبا 75 هزار تومان است. به عنوان مثال فردی که قصد دریافت وام 70 میلیون تومانی دارد، باید تا 140 برگ اوراق خریداری کند و هزینه ای در حدود 10 میلیون تومان پرداخت کند. با خرید این اوراق دیگر نیاز نیست برای دریافت وام منتظر رسیدن نوبت خود بمانید. بعد از خرید اوراق اقدامات لازم برای پرداخت وام صورت می گیرد.

اقساط وام مسکن را می توان به روش ساده یا پلکانی پرداخت کرد. بازپرداخت به روش های ساده و پلکانی وجود دارد. برای دریافت وام از طریق اوراق، محدودیت دفعات وجود ندارد.


 

 
وام مسکن را می توانید از طریق خرید اوراق ممتاز (وام اوراق مسکن) در بازار سرمایه یا صندوق پس انداز مسکن دریافت کنید. این وام مسکن هم به زوجین و هم به صورت انفرادی پرداخت می شود.

 

انواع وام مسکن

 

انواع وام مسکن با سپرده گذاری
وام مسکن یکم 1400
یکی از وام های پرتقاضا و پرطرفدار در ایران وام مسکن یکم است. این وام با توجه به شرایط کشور در سال های مختلف با روش و شیوه های مختلفی از طریق وام بانک مسکن در اختیار درخواست کنندگان قرار می گرفت. عدد آن نیز تغییر کرده و به مرور زمان افزایش داشته است. تسهیلاتی برای افرادی که ازدواج کرده اند نیز در این وام دیده شده است.

تسهیلات صندوق پس انداز یکم هم به زوج ها و هم به صورت انفرادی پرداخت می شود. برای وام مسکن یکم 1400 انفرادی در شهر تهران مبلغ 80 میلیون است. این عدد برای مراکز استان ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت تا 60 میلیون است. و در سایر مناطق تا 40 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

زوج ها در شهر تهران می توانند تا 160 میلیون تومان وام دریافت کنند. این در حالی است که  وام مسکن زوجین مراکز استان ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر تا 120 میلیون تومان و وام مسکن زوجین سایر مناطق نیز تا 80 میلیون تومان می توانند از تسهیلات وام مسکن یکم 1400 استفاده کنند.

بازپرداخت وام مسکن 1400 به صورت 12 ساله است و شخصی که این وام را دریافت می کند باید این مورد مهم را در نظر داشته باشد. نکات مهمی دیگری که در مورد وام مسکن 1400 وجود دارد عبارت است از: 

برای دریافت وام مسکن یکم 1400 باید نیمی از مبلغ وام را به مدت یک سال سپرده گذاری کنید. این بدین معنی است که اگر شما درخواست وام 80 میلیونی را داده باشبد باید مبلغ 40 میلیون آن را حداقل به مدت یکسال سپرده گذاری کنید.
 

انواع وام مسکن
 

وام 20 میلیون تومانی از محل صندوق پس انداز مسکن
یکی دیگر از تسهیلات بانک مسکن برای خرید واحد مسکونی، وام بانک مسکن از محل صندوق پس انداز مسکن است. حداکثر این تسهیلات مبلغ 20 میلیون تومان است، حداکثر سن ساختمان در این نوع وام 25 سال تعریف شده است. حداقل میزان سپرده برای دریافت این وام مبلغ 3 میلیون تومان است و برای میزان زمان سپرده گذاری حداقل یک و حداکثر سه سال برای دریافت وام باید تحمل کنید.

 نرخ سود این وام 11 درصد و حداکثر مدت زمان بازپرداخت وام بانک 12 سال است و مثل دیگر وام ها به دو روش ساده و پلکانی سالانه و دوره ای قابل پرداخت است.

وام مسکن بازنستگان
همه هنگامی که اسم بازنشستگان به گوششان می خورد یاد افراد تنهایی که در گوشه ای از پارک در حال روزنامه خواندن هستند، می افتند. و بعد از این ذهنیت به فکر این موضوع می افتند که آیا این فرد بعد از این همه سال و بازنشستگی برای خود خانه ای خریداری کرده است یا خیر؟ وام مسکن بازنشستگان انواع مخلفی دارد که یکی از آن ها وام مسکن است. این وام برای خرید خانه به آن ها پرداخت می شود.

بانک مسکن موظف به پرداخت 40 هزار فقره وام خرید مسکن به بازنشستگان خواهد بود که سقف آن در تهران و کلانشهر ها 50 و در سایر شهر ها و روستا ها 40 میلیون تومان خواهد بود.

وام خرید زمان
طرح دیگری به نام وام خرید زمان وجود دارد که از محل صندوق پس انداز مسکن پرداخت می شود. در این حالت، متقاضی می تواند پس از گذشت شش ماه از سپرده گذاری از امتیاز حساب صندوق پس انداز مسکن خود استفاده کند و بیش از 8 میلیون تا سقف 12 میلیون تومان وام دریافت کند.

برای دریافت این وام متقاضی باید دو برابر مبلغ وام دریافتی را به مدت شش ماه سپرده گذاری کرده باشد. مثلا برای دریافت وام 8 میلیونی، باید 16 میلیون تومان را به مدت شش ماه در حساب خود نگه دارید.

از شرایط دریافت وام مسکن به صورت خرید زمان سپرده گذاری 24 میلیون تومان به مدت 6 ماه است. نرخ سود این وام بانک مسکن به صورت خرید زمان 11 درصد است.

بازپرداخت این وام بانک مسکن در طرح خرید زمان در طول 12 سال است که ساده ترین روش بازپرداخت آن در 12 سال بدون احتساب مبلغ بیمه ماهیانه 165 هزار تومان خواهد بود.

سود بازپرداخت این وام 11 درصد است.
سن خانه ای که با این وام خریداری می شود نباید بیشتر از 25 سال باشد.
 

دریافت وام و تسهیلات
 

 
در همین رابطه بخوانید:

چگونه برای دریافت وام لوازم خانگی اقدام کنیم؟
 

وام مسکن جوانان (وام 250 میلیون تومانی)
وام مسکن جوانان خدمتی از سوی دولت و بانک هاست که این امکان را برای جوانان فراهم می سازد تا با کمک این طرح ها و تسهیلات بانکی صاحب خانه شوند. جوانان می توانند با حساب های سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت به نام حساب پس انداز مسکن جوانان  برای خرید خانه خود برنامه ریزی کنند و از تسهیلات و مزایای این حساب با بازپرداخت اقساط برای خرید خانه بهره مند شوند.

شرایط وام مسکن جوانان
حداکثر تسهیلات اعطایی با توجه به تقسیم بندی جغرافیایی که به سه بخش شهر تهران، شهرهای بزرگ و سایر شهرها تقسیم می شود. برای حساب های افتتاحی طی سال 1398 به ترتیب :
در پایان سال پانزدهم بالغ بر 250 میلیون تومان،210 میلیون تومان و 184 میلیون تومان است.
در پایان سال ششم به ترتیب بالغ بر 160 میلیون تومان، 120میلیون تومان و 94 میلیون نومان است.
در پایان سال پنجم به ترتیب بالغ بر 150میلیون تومان، 110 میلیون تومان و 84 میلیون تومان تعیین شده است.
فقط خانه اولی ها می توانند از این تسهیلات استفاده کنند.
نرخ سود تسهیلات این وام و همچنین نرخ سود دوران مشارکت 9 درصد است.
بازپرداخت اقساط این تسهیلات حداکثر 20 سال تعیین شده است.
جوانان بالای 18 سال (چه مجرد چه متأهل) با درآمد مستقل می توانند از این وام بهره ببرند.
افرادی که قبل از این، از تسهیلات بانک مسکن یا سایر بانک ها برای خرید، احداث واحد مسکونی، انتقال سهم ­الشرکه یا تعمیر واحد مسکونی استفاده کرده اند مشمول این نمونه از وام مسکن جوانان نخواهند شد.
برخورداری از تسهیلات پس انداز مسکن یکم فقط برای مناطق شهری امکان پذیر است و به افراد در مناطق خارج از محدوده شهری تعلق نمی گیرد.
ملک هایی که تاریخ صدور جواز ساخت آن ها کمتر از 25 سال است می توانند از این تسهیلات استفاده کنند. البته طبق نظر کارشناس، 80 درصد از قیمت ملک باید معادل با کل مبلغ وام باشد.
اگر جواز ساختمان بیشتر از 25 سال و کمتر از 30 سال باشد، سقف تسهیلات قابل پرداخت از محل حساب پس انداز مسکن جوانان در شهر تهران، مراکز استان ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت و سایر مناطق در تسهیلات انفرادی  به ترتیب 45، 40 و 35 میلیون تومان و در تسهیلات زوجین به ترتیب 80، 70 و 50 میلیون تومان و دقیقا مطابق سقف تسهیلات از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در این املاک تعیین می گردد .
توانایی واریز ماهانه اقساط توسط متقاضی از طریق بانک و با بررسی حکم استخدامی، فیش حقوقی، گردش حساب بانکی و غیره باید تأیید شود.
اگرچه طبق ضوابط تعیین شده در این تسهیلات ملک خریداری شده و یا واحد مسکونی در حال ساخت در رهن بانک قرار می گیرد اما شرایط ضامن نیز برای آن لحاظ شده است بنابراین معرفی حداقل یک ضامن معتبر به همراه فیش حقوقی قابل توجه برای ارائه این تسهیلات ضروری است.
 

انواع وام مسکن

 

 
در همین رابطه بخوانید:

شرایط دریافت وام تعمیرات مسکن بانک صادرات
 

وام مسکن روستایی
در سال های اخیر بلایای طبیعی مانند زلزله و سیل بیشتر از همه به خانه های روستایی خسارت وارد کرد. مانند زلزله قطور و سیل کرمان که باعث تخریب بسیاری از خانه های روستایی شد. دولت برای جبران این خسارت و پیشگیری از خسارت در سال های بعد سقف وام مسکن روستایی را افزایش داد.

در حال حاضر وام مسکن روستایی 100 میلیون به ازاری ساخت هر واحد مسکونی است. نرخ سود وام ساخت مسکن روستایی 5 درصد محاسبه خواهد شد. این کاهش نرخ سود جهت تشویق به ساخت خانه های ایمن در روستاها و جلوگیری از خسارت های بعدی در اثر بالایای طبیعی است.

وام ساخت مسکن
وام ساخت مسکن یا وام بدون سپرده ساخت مسکن به عنوان یکی از پرطرفدارترین تسهیلات ملکی در بین سازنده ها بعد از یک سال تعلیق، دوباره احیا شده است.

تسهیلات بدون سپرده ساخت مسکن با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار  18درصد  پرداخت می شود اما سازنده های دارای پروانه صلاحیت حرفه ای و انبوه سازان چنانچه از تکنولوژی نوین در ساخت وساز استفاده کنند، این تسهیلات را با نرخ سود 17 درصد با یک درصد سود کمتر دریافت خواهند کرد.

تسهیلات بدون سپرده مختص ساخت مسکن در تهران، مراکز استان ها و شهرهای با جمعیت بیش از 200 هزار نفر، سایر شهرها و مناطق کمتر توسعه یافته به لحاظ سقف عددی متفاوت است.

همچنین سقف تسهیلات ارائه وام برای سنتی سازی، سازنده های دارای صلاحیت حرفه ای و انبوه سازان و همچنین ساخت با تکنولوژی های جدید نیز متفاوت در نظر گرفته شده است.

در تهران برای سنتی سازی کمترین سقف تسهیلات بدون نیاز به سپرده در نظر گرفته شده است که معادل 70 میلیون تومان است و برای سازنده های دارای صلاحیت حرفه ای و انبوه سازان 90 میلیون تومان و همچنین ساخت با تکنولوژی های جدید 110 میلیون تومان به ازای ساخت هر واحد پرداخت می شود.

برای مراکز استان ها و شهرهای با جمعیت بیش از 200 هزار نفر نیز وام های 60، 80 و 100 میلیون تومان و برای سایر شهرها نیز تسهیلات 50، 70 و 90 میلیون تومان به سازنده ها ارائه می شود.

سقف تسهیلات بدون سپرده ساخت مسکن برای مناطق محروم نیز برحسب سنتی سازی، سازنده حرفه ای و استفاده از تکنولوژی نوین ساخت، به ترتیب 40 میلیون، 60 میلیون و 80 میلیون تومان تعیین شده است.

 

انواع وام مسکن
 

وام تعمیرات مسکن
وام مشترک یا جعاله تعمیر مسکن
وام مشترک به صاحبان خانه پرداخت می شود. متقاضیان، هم کسانی که در صندوق پس انداز مسکن حساب دارند و هم کسانی که از طریق خرید اوراق اقدام به دریافت وام مشترک می کنند، می توانند از وام جعاله استفاده کنند.

برای دریافت وام مشترک باید اوراق خریداری کنید.
برای دریافت وام 20 میلیون تومانی 40 برگ از این اوراق لازم خواهد بود.
سود بازپرداخت وام مشترک 18 درصد است.
با توجه به ضوابط فعلی، نیازی به داشتن ضامن وام مسکن وجود ندارد. در این شرایط ضامن وام مسکن خانه شما است که تا زمان پرداخت کامل اقساط در رهن بانک خواهد بود. با این حال بعضی از شعبه ها برای اطمینان بیشتر درخواست ضامن یا چک و سفته می کنند.

برای انتقال وام مسکن یکم به کسی که قصد خرید خانه را دارد باید از روش انتقال بدهی استفاده کنید.
کارمزد انتقال وام یک درصد است.
اگر فردی قصد داشته باشد از وام مسکن خود برای خانه دیگری استفاده کند، باید سند جدید را با سند قبلی جایگزین کند. در این روش انتقال وام مسکن یکم نیازی به پرداخت بخش از مانده بدهی نیست.
ضوابط و شرایط دریافت وام جعاله (وام تعمیرات)
شما یا ضامنتان نباید هیچ سابقه چک برگشتی یا بدهی سررسید شده در سیستم بانکی داشته باشید.
خانه ای که می خواهید برایش تسهیلات را دریافت کنید نباید تسهیلات جعاله تسویه نشده ای داشته باشد. به عبارت دیگر پیش از دریافت تسهیلات جعاله جدید باید وام قبلی خود را تسویه کنید.
هزینه کارشناسی ملک را باید پرداخت کنید.
در صورت تسویه تسهیلات جعاله قبلی که از بانک مسکن یا سایر بانک ها دریافت کرده اید، می توانید مجددا وام جعاله دریافت کنید.
 


تاریخ خبر : ۱۴۰۰/۱۰/۲۵

تبلیغات