• املاک عبدی
  • املاک عبدی
  • املاک عبدی
گیلان
گیلان

قرار گرفتن گیلان در میان رشته کوه های البرز، کوه های تالش و  دریای کاسپین (دریای خزر) سرزمینی را به وجود آورده که در هر سوی آن رودخانه ای از کوه سرازیر می شود و سبزی جنگل ها چشم را خیره می کند.

 

تاریخچه
یافته های باستان شناسان حاکی از این است که در گیلان تمدن هایی سه هزار ساله همچون مارلیک و اَملَش وجود داشته اند.

در لغت نامه ی دهخدا در مدخل گیلان آمده است که گیلان ترکیبی از «گیل» و «آن» است؛ «آن» پسوند مکان است. پس گیلان یعنی سرزمین مردم گیل -گیل ها قومی از مردم ایران هستند که با گویش گیلکی حرف می زنند.

گیلان در اواخر دوره ی قاجار به دروازه ی اروپا شهرت داشت. این استان نقش مهمی در تاریخ  معاصر کشورمان داشته است که نهضت مشروطه و قیام جنگل به رهبری میرزا کوچک خان از اثرگذارترین آنهاست.

جغرافیا
استان گیلان دوازدهمین استان پرجمعیت کشور است و به دلیل آب وهوای معتدل و خاک حاصلخیز، تراکم جمعیت در آن بالاست و جایگاه سوم را از این نظر در میان استان های کشور داراست.

استان گیلان از شمال با دریای خزر و کشور آذربایجان از جنوب با استان های زنجان و قزوین و از شرق با استان مازندارن هم مرز است.

آب و هوا
آب و هوای این استان معتدل مرطوب است. کوهستان های تالش و رشته کوه های البرز مانع از عبور رطوبت دریا به سوی مازندران می شوند و در بیشتر ماه های سال میزان رطوبت در این استان بالاست. رطوبت زیاد باعث تعدیل آب و هوا می شود؛ یخبندان شدید یا روزهای خیلی گرم به ندرت در این منطقه اتفاق می افتد، البته گاهی افزایش رطوبت در تابستان باعث می‎شود ماه های متمادی شاهد روزهای شرجی در این استان باشیم.

شهرهای استان
استان گیلان دارای 16 شهرستان است که عبارتند از: آستارا، آستانه اشرفیه، املش، بندر انزلی، تالش، رشت، رضوان شهر، رودبار، رودسر، سیاهکل، شفت، صومعه سرا، فومن، لاهیجان، لنگرود و ماسال.

رشت
رشت بزرگ ترین شهر استان گیلان است و تلفظ محلی آن «رِشت» به معنای باریدن است. میانگین بارش سالانه در رشت  1.359 میلی متر است که سبب شده اولین مرکز استان در زمینه ی میزان بارش سالیانه باشد و به نام شهر باران های نقره ای معروف شود.

رشت در سال 2015 به عنوان شهر خلاق خوراکی در یونسکو ثبت شده است که این امر به دلیل وجود 220 خوراکی محلی و تنوع فرآورده های غذایی محلی در این شهر است.

پیش از ورود به شهر، پارک جنگلی سراوان و موزه میراث روستایی گیلان و در داخل شهر میدان شهرداری، برج ساعت که نماد شهر رشت است، خانه ی میرزا کوچک خان جنگلی، عمارت کلاه فرنگی، باغ محتشم یا پارک شهر، خانه های تاریخی سمیعی و آوانسیان، موزه میرزا کوچک خان و موزه رشت از مکان هایی هستند که در سفر به این شهر باید دید.

بندر انزلی
بندر انزلی دومین شهر پرجمعیت استان گیلان است. انزلی به دلیل بندر بودن و ارتباط کشتیرانی با سایر شهرهای جهان به دروازه ی اروپا شهرت داشته است. در سال 1384 منطقه آزاد تجاری- صنعتی انزلی به عنوان یکی از هفت منطقه ی آزاد کشور معرفی شد.

انزلی دارای آب و هوای مرطوب و پرباران ترین شهر ایران است.

تالاب انزلی وسعتی حدود 20هزار هکتار دارد این تالاب هر سال پذیرای پرندگان مهاجری است که برای گذراندن زمستان  از روسیه و همسایگان شمالی ایران به این تالاب می آیند. تالاب سرخانکل بخشی از تالاب انزلی و مسیر رسیدن به نیلوفرهای آبی است.
 


تاریخ خبر : ۱۴۰۰/۱۰/۲۸

تبلیغات