• املاک عبدی
  • املاک عبدی
  • املاک عبدی
پیش بینی قیمت ملک در سال جدید
پیش بینی قیمت ملک در سال جدید

مسکن در حوزه های اقتصادی دیگر تاثیر بسیار زیادی دارد. در بخش کلان اقتصادی بخش مسکن یک حوزه بسیار مهم و اساسی اقتصادی است. در کشور ما بیشتر از 40 درصد اقتصاد کشور به بخش مسکن وابسته است. در خود بخش مسکن به تنهایی 300 کسب و کار وابسته به آن وجود دارد. این روزها بخش مسکن وارد حوزه های بیشتری هم از صنعت شده است.  اما سوال اصلی این است که آیا قیمت مسکن در سال 1401 هم افزایش می یابد؟

در شش ماه نخست سال جاری 1400 بازار مسکن دومین بازار پرسود بوده است ک در میان دیگر بازارهای مالی طلا، دلار، مسکن و بورش بیشترین میزان افزایش قیمت را داشته است. بازار مسکن همچنین از نظر افزایش قیمت رتبه دوم را دارد که در سال گذشته بهترین بازدهی را داشته اشت و پروژه های انبوه بسیاری اقدام به تحویل واحدهای خود کرده اند. البته در شهریور 1400 رشد قیمت در بازار مسکن سیر نزولی داشته است و میزان رشد در این بازار 9 درصد منفی هم شده است.

کارشناسان حوزه مسکن اعتقاد دارند که قیمت تمام شده مسکن اما همچنان حباب دارد و انتظار می رود از سال 1400 به 1401 ثبات قیمت در بازار مسکن بیشتر شود. برخلاف این پیش بینی ها اما در بهار سال 1400 و به خصوص خرداد ماه، قیمت مسکن صعودی گزارش شده است. در ادامه این مقاله به بررسی بیشتر این موضوع خواهیم پرداخت.

تحلیل کارشناسان اقتصادی از قیمت مسکن
80 درصد تقاضا برای مسکن، تقاضا از نوع سکونت گاهی است که این یعنی افراد می خواهند چندین سال در آن سکونت کنند. زمانی که مردم وضعیت مالی خوبی دارند بین 5 تا 10 درصد افراد ساکن به عرضه تمایل پیدا می کنند. به این صورت هر فروشنده ای خریدار هم هست. در این صورت است که تقاضا هم افزایش پیدا خواهد کرد. اما در زمان رکود 5 تا 10 درصد تمایلی به معامله و خرید و فروش ملک نخواهند داشت. اما 20 درصد با هدف به دست آوردن سود، اقدام به خرید مسکن می کنند  به همین دلیل هم در زمان رونق خرید کرده و در زمان رکود منازل خود را برای فروش می گذارند.

کارشناسان معتقدند در طی 30 سال گذشته قیمت طلا و دلار حدودا 180 برابر شده است در حالی که مسکن 1200 برابر شده است که این موضوع نشان می دهد این بخش از اقتصاد ذاتا ظرفیت دارد و علت اصلی آن هم کبود عرضه در مقایسه با تقاضا است. بررسی ها نشان داده است که در طی 50 سال گذشته هیچ گاه قیمت مسکن پایین نیامده است؛ البته در مقاطعی راکد بوده اما این رکورد تورمی بوده و این به معنای آن است که قیمت در این حوزه مانند یک فنر جمع شده و در زمان تورم پرش کرده است.

در اردیبهشت سال 1400 متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع مسکن در شهر تهران 28 میلیون و 800 هزار تومان بوده است که در مقایسه با ماه قبل از آن و ماه مشابه در سال گذشته به ترتیب 1.8 درصد کاهش و 69.7 درصد افزایش داشته است. در این ماه همچنین تعداد معاملات هم معادل 3.9 هزار فقره بوده که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل 65.2 درصد کاهش داشته است و در مقایسه با ماه پیش از آن 88.1 درصد افزایش داشته است.

 

قیمت مسکن در سال 1401
 

 
 در همین رابطه بخوانید:

انواع وام مسکن و شرایط دریافت تسهیلات در سال 1400
 

وضعیت پایان سال 1400
کارشناسان معتقدند که موضوعاتی مانند رکود معاملات، افت شدید توان متقاضیان و تعدیل چشم انداز تورمی موجب می شوند که قیمت مسکن افزایش چندانی نداشته باشد و احتمالا پایین تر از نرخ تورم عمومی باشد.

بنابراین به دو دلیل احتمالا تا آخر سال افزایش شدیدی وجود نخواهد داشت: یک آنکه در آذر ماه سال گذشته، شدت نوسانات بازار مسکن گرفته شد و به ثبات نسبی رسید و دلیل دیگر آنکه تعداد معاملات رو به کاهش است و نمی توان بر روی میانگین قیمت حساب کرد.

پیش بینی وضعیت قیمت مسکن در سال 1401
همانطور که می دانیم قیمت مسکن تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند قیمت مصالح، زمین و دیگر هزینه ها مانند مجوز ساخت و غیره است. بنابراین قیمت مصالح تا 60 درصد، زمین تا 30 درصد، و دیگر هزینه ها تا 10 درصد می توانند بر قیمت مسکن موثر باشند. از سوی دیگر نرخ ارز و دلار هم بر این موضوع تاثیر دارند و پس از افزایش قیمت دلار به سرعت قیمت مسکن هم افزایش خواهد یافت. از سوی دیگر با افزایش قیمت دلار، تقاضا برای خرید منزل بالا می رود و در کشور میزان تقاضا افزایش پیدا می کند.

بنابراین در سال 1401 پیش بینی می شود که با توجه به اینکه قیمت مصالح در حال حاضر رو به افزایش است قیمت مسکن نیز روند صعودی داشته باشد. از طرفی ارزش پول ملی هم در حال کاهش است. اما از سوی دیگر هم با توجه به وعده دولت مبنی بر ساخت یک میلیون مسکن در سال ممکن است بازار به این وضعیت پاسخ مثبت نشان داده و قیمت مسکن کاهش پیدا کند.

 

قیمت مسکن در سال 1401
 

 
 در همین رابطه بخوانید:

نوسان قیمت املاک تهران از ابتدای سال 1400 بررسی شد/ نقشه تورمی مسکن پایتخت
 

جمع بندی قیمت مسکن در سال 1401
مسکن در حوزه های اقتصادی دیگر تاثیر بسیار زیادی دارد. در بخش کلان اقتصادی بخش مسکن یک حوزه بسیار مهم و اساسی اقتصادی است. در کشور ما بیشتر از 40 درصد اقتصاد کشور به بخش مسکن وابسته است.
کارشناسان حوزه مسکن اعتقاد دارند که قیمت تمام شده مسکن اما همچنان حباب دارد و انتظار می رود از سال 1400 به 1401 ثبات قیمت در بازار مسکن بیشتر شود.
80 درصد تقاضا برای مسکن، تقاضا از نوع سکونت گاهی است که این یعنی افراد می خواهند چندین سال در آن سکونت کنند. زمانی که مردم وضعیت مالی خوبی دارند بین 5 تا 10 درصد افراد ساکن به عرضه تمایل پیدا می کنند. به این صورت هر فروشنده ای خریدار هم هست.
در سال 1401 از سویی پیش بینی می شود که با توجه به اینکه قیمت مصالح در حال حاضر رو به افزایش است قیمت مسکن نیز روند صعودی داشته باشد.
با توجه به وعده دولت مبنی بر ساخت یک میلیون مسکن در سال ممکن است بازار به این وضعیت پاسخ مثبت نشان داده و قیمت مسکن کاهش پیدا کند.
 


تاریخ خبر : ۱۴۰۰/۱۱/۰۴

تبلیغات