• املاک عبدی
  • املاک عبدی
  • املاک عبدی
خلاصه ای از گیلان زیبا
خلاصه ای از گیلان زیبا

بسمه تعالی

گیلان یکی از استان های شمالی ایران

 

استان گیلان که به زبان محلی به آن گیلون نیز میگویند از استان های شمالی ایران است به مرکزیت کلانشهر رشت .نظراتی نیز درباره ی معانی واژه گیل وجود دارد .لغت نامه دهخدا واژه گیلان را برگرفته از دو واژه گیل+ان  تشکیل شده است که به معنی سرزمین گیل ها میباشد همچنین افزوده است که این واژه در زمان پهلوی گلان و در زبان یونانی گلای بوده است .

 دید کلی

مرکز    رشت

مساحت  14.044کیلومتر مربع است

جمعیت طبق آخرین سرشماری_1395= 2.530.696  نفر

استاندار ارسلان زارع

نماینده ولی فقیه رسول فلاحتی

 

این استان از شمال به دریای مازندران و کشور آذربایجان که از طریق آستارا با آن دارای مرز بین المللی است ، از غرب به استان اردبیل و از جنوب به استان زنجان و قزوین ، از شرق به استان مازندران محدود میشود .

گیلان از دهمین استان پر جمعیت کشور همچنین دومین استان پر جمعیت بعد از مازندران میباشد .تراکم جمعیت در این استان با 177 نفر در هر کیلومتر مربع جایگاه سوم را در ایران دارد . کلانشهر رشت با داشتن 46 دزرصد از جمعیت کل استان مرکز و پر جمعیت ترین شهر شمالی کشور و دوازدهمین شهر پر جمعیت ایران میباشد از دیگر شهر های پر جمعیت این استان میتوان به : بندر انزلی ، تالش ، لنگرود، رودسر، بندر آستارا، صومعه سرا اشاره کرد .

طبیعت گیلان ، پوشیده از جنگل و دارای آب و هوای معتدل و مرطوب است . این استان شامل مناطق سرسبز شمال غربی رشته کوه البرز و بخش غربی کرانه های جنوبی دریای مازندران است.

استان گیلان از سال 1344 در تقسیمات کشوری ایران به عنوان استان مستقل وارد شده است این استان با نام هوای گیلان و طوالش و استان یکم شناخته میشد.

__________________________________________

بیش از 40 رود از این استان میگذرد که از مهم ترین آن ها سفید رود است . از جمله های رود های مهم دیگذ این استان میتوان به ،آستاراچای،کرگان رود، اسالم،دیناچال،شیوه رود،خشکبیجاری و پیله رود نام برد.

 زبان

 

 در گیلان دو گروه زبان عمده یعنی گیلکی و تالشی و دو گروه دیگر جزیی یعنی تاتی و کردی وجود دارد همچنین زبان های دیگر عبارت اند از ترکی ،آذربایجانی و کولی ها با منشا هندی وجود دارد . از گیاکی در مرکز و شرق و در برخی نقاط غرب استان و زبان ترکی و تالشی در غرب استان و کوه های تالشی استفاده میشود . همچنین به کرمانجی نیز در برخی نقاط رودبار صحبت میکنند.

گویش گیلکی خود سه گونه عمده دارد.

الف_گونه گیلکی لاهیجان در منطقه ای محدود از شمال به دریای کاسپین ، از جنوب به بلندی های سیاهکل ، از غرب به آستانه اشرفیه و حسن کیاده تا مرز های کوچصفهان و از شرق به لنگرود و رودسر و رامسر و تنکابن که به تدریج به گویش مازندرانی می آمیزد.

ب_ گونه گیلکی رشت بیه پس است که در رشت ، خشکبیجار ،بندر پهلوی انزلی، فومن،شفت، به آن سخن میگویند .

ج_گونه ی گالشی ،گویشی دیگر از زبان گیلکی است که مردم نواحی کوهستانی گیلان و مناطق کوهستانی مازندران به آن سخن میگویند.

 

 دین

عمده جمعیت گیلان همچون اکثریت مردم ایران شیعه اند. بخشی از تالشی ها اقلیت سنی شافعی را در مرکز تالش شکل میدهند.

 اقتصاد

اقتصاد گیلان بر پایه کشاورزی و دامداری و صید ماهی و پرورش زنبور عسل و کرم ابریشم استوار است .مهم ترین محصولات کشاورزی شامل برنج و چای و بادام زمینی میباشد .که در شهر های مختلف گیلان  از جمله لاهیجان و رودسر و آستانه  اشرفیه کشت میشود . زیتون نیز از دیگر فرآورده های زراعتی است و کشت آن در شهرستان رودبار رایج است .منطق صید ماهی نیز در بندر آستارا و بندر کیاشهر و بندر انزلی است.

گیلان در زمینه ی تولید چای و زیتون و فندق و بادام زمینی مقام اول و به لحاظ تولید برنج مقام دوم را داراست اخیرا نیز باغ های کیوی به خصوص در شرق گیلان رواج ویژه ای داشته و این محصول نیز به عنوان یکی از تولیدات این استان است.

از جاهای دیدنی این استان زیبا اشاره میشود به :

ماسوله

قلعه رودخان

آبشار لاتون

 گیلان به دلیل برخورداری از طبیعت غنی و میراث فرهنگی وتاریخی از قطب های گردشگری ایران به شمار می آید که سالانه حدود 5 میلیون گردشگر را ار سراسر کشور جذب خود میکند از جمله میتوان به روستای ماسوله و دژ قلعه رود خان در فومن ،شهر لاهیجان و بازار های انزلی و آستارا و دیدنی های آستانه ی اشرفیه اشاره کرد.

همچنین این استان دارای بارش فراوان است تا جایی که بارش سالیانه شاید به 120 سانتی متر هم برسد . و خانه های بسیار قدیمی با این بارش ها فروده و آوار میشوند همچنین علف های هرز بر روی این آوار ها میروید و این ساختمان های قدیمی را تبدیل به تپه ای پوشیده از علف میکند و بسیاری این تپه های تکشل شده را به گویش محلی به آن کول،کوتی،دین و دوین میگویند.

 استان های گیلان و مازندران در ایران دارای بیشترین بقعه و امامزاده اند . مقبره ی سید جلال الدین اشرف فرزند امام هفتم شیعیان در آستانه اشرفیه زیارتگاه شیعیان است.

 سوغاتی گیلان به دو دسته ی خوراکی ها و صنایع دستی تقسیم میشود .محصولات کشاورزی و دامی ،پرندگان ،ماهی ها ،ترشیجات و مربا و صنایع دستی مثل صنایع دستی ابریشمی و چوبی و حصیری از جمله سوغاتی های گیلان هستند .

 

 


تاریخ خبر : ۱۳۹۸/۰۴/۱۱

تبلیغات