• املاک عبدی
  • املاک عبدی
  • املاک عبدی
امضا شاهد
امضا شاهد

خرید و اجاره ملک جزو معاملاتی بوده که آگاهی از ابعاد حقوقی و قانونی آن برای خریداران و مستاجران لازم و ضروری است. این آگاهی سبب می شود تا در صورت وجود اختلاف میان خریدار و فروشنده یا موجر و مستاجر بتوان مسیر قانونی حل اختلاف را به سادگی طی کرد. از جمله این ابعاد قانونی آشنایی با لزوم شاهد در امضا قولنامه برای خرید یا اجاره ملک است. چرا که امضا شاهد در قولنامه کمک می کند تا در صورت بروز اختلاف، روند رسیدگی به شکایات با سرعت بیشتری طی شود. بنابراین بهتر است شما به عنوان خریدار یا مستاجر با امضا شاهد در قولنامه، مزایای آن و شرایط شاهد آشنا شوید تا مانع از بروز خسارت های جبران ناپذیر در زمان انجام معاملات ملکی شوید.

عناوین این مطلب

امضا شاهد در قولنامه
شرایط شاهد
اهمیت امضا شاهد در زمان معامله ملک و بستن قرارداد های ملکی
شرایط شاهد در زمان شهادت
سخن آخر
امضا شاهد در قولنامه
پیش از پرداختن به موضوع امضا شاهد در قولنامه یا سایر معاملات ملکی بهتر است با تعریف شاهد آشنا شوید. شاهد طبق تعریف لغت نامه دهخدا، فردی است که مشاهده کننده امر یا چیزی است. در واقع شاهد کسی است که در جایی حاضر می شود و ناظر بر چیزی است.

با توجه به این تعریف، شاهد در معاملات ملک فردی خارج از عقد قرارداد است که در زمان بستن قرار معاملات ملکی خرید یا اجاره حضور دارد. شاهد به موضوع قرارداد آگاهی کامل داشته و حضورش در جریان قرارداد هیچ نفع یا ضرری برای او ندارد. او در قرارداد شریک نیست و در آینده در صورت وجود اختلاف میان دو طرف معامله، می تواند در محل دادگاه حاضر شده و شهادت دهد.

اما شاهد در معاملات ملکی چه شرایطی باید داشته باشد؟

شرایط شاهد
شاهد در زمان امضای قرارداد اجاره نامه یا خرید ملک باید دارای شرایط مشخصی باشد. چرا که هرکسی نمی تواند به عنوان شاهد انتخاب شود. شهادت شاهد قرارداد در زمان بستن معامله باید به طور کامل رعایت شود تا امضا شاهد در قولنامه دارای اعتبار باشد. از جمله شرایط شاهد اجاره نامه موارد زیر است:

بالغ بودن: شاهد باید طبق ماده 155 قانون آیین دادرسی کشوری به سن بلوغ رسیده و از نظر عقلی سالم باشد.
ایمان شاهد: شاهد باید مسلمان باشد و شهادت اقلیت های دینی دیگر برای مسلمانان قابل قبول نیست. البته گواهی او علیه هم دین خودش پذیرفته است.
عدالت: عدالت شرط دیگری است و منظور از آن نداشتن فسق یا فساد و مواردی از این قبیل است. در تشخیص این موضوع، موقعیت اجتماعی فرد تا حدودی کمک کننده است.
نداشتن نفع شخصی در دعوا و نداشتن دشمنی با طرفین معامله نیز از دیگر شرایط شاهد است. همچنین شاهد یا گواه معامله ملکی نباید مشغول به تکدی گری و ولگردی باشد و طهارت مولد و حلال زاده بودن آن نیز از جمله شروط شاهد است.

مسائل حقوقی املاک عرصه و اعیان
اهمیت امضا شاهد در زمان معامله ملک و بستن قرارداد های ملکی
زمانی که خریدار یا مستاجر تصمیم به خرید یا اجاره ملک را می گیرند حضور دو شاهد مرد یا یک شاهد مرد و دو شاهد زن، به آنها کمک می کند تا در صورت بروز اختلاف در معامله از طریق شورای حل اختلاف به رفع مشکل بپردازند. در واقع اگر در زمان بستن قراردادهای ملکی شاهد حضور نداشته باشد، در صورت بروز اختلاف بین دو طرف معامله، نمی توان از طریق شورای حل اختلاف، به شکایت ها رسیدگی کرد؛ بلکه باید از طریق دادگاه به این مسائل پرداخت.

از آنجایی که فرآیند پیگیری از طریق دادگاه زمان بر است؛ بنابراین بهتر است شما به عنوان خریدار یا مستاجر از حضور شاهد در زمان بستن معاملات ملکی غافل نشوید.
 


تاریخ خبر : ۱۴۰۱/۰۱/۲۰

تبلیغات