• املاک عبدی
  • املاک عبدی
  • املاک عبدی
مراحل گرفتن پروانه ساختمان
مراحل گرفتن پروانه ساختمان


مراحل گرفتن پروانه ساخت زمین قولنامه ای و ویلا گام به گام
پروانه ساختمان
 
از آنجا که برای ساخت هر پروژه آپارتمانی یا ویلایی در شهرها و روستاها به پروانه یا جواز ساختمانی نیاز است، داشتن اطلاعات درباره مراحل پروانه ساخت از اهمیت بالایی برای مالکان و پیمانکاران برخوردار است. از این رو بر آن شدیم تا در این محتوا راجع به مراحل گرفتن پروانه ساخت صحبت نماییم. پروانه ساخت چهارچوبی قانونی را مشخص می کند که پروژه در آن شروع شده و به پایان می رسد. طبق قانون، انجام عملیات ساخت وساز بدون داشتن پروانه معتبر غیرقانونی است.

مهم ترین هدف دریافت مجوز ساخت انجام ساخت وسازی قانونی بر طبق مشخصات فنی و اصول شهرسازی مطابق با آیین نامه ها و ضوابط طرح جامع شهری بوده و استفاده از تجارب فنی و مهندسی در ساخت بنا از دیگر دلایل اخذ جواز ساختمان است.

مراحل پروانه ساخت در شهرداری ها
گام های زیر مربوط به اخذ پروانه ساخت در شهرهای بزرگ است، به طور مثال مراحل اخذ پروانه ساختمان در مشهد که مانند تهران، اصفهان و تبریز از کلان شهرهای ایران به شمار می رود به قرار زیر است:

مالک یا نماینده قانونی وی در گام اول از مراحل صدور پروانه ساختمان می بایست درخواست مجوز ساخت را در شهرداری یا دفاتر خدمات الکترونیک شهر ثبت نماید. به منظور این کار مالک باید اصل و تصویر سند مالکیت، اصل و تصویر کارت شناسایی معتبر مثل کارت ملی یا شناسنامه و نیز برگه تسویه حساب عوارض نوسازی و عوارض شهرداری سال جاری و سال های پیشین را به نمایندگی های مجاز مانند دفاتر خدمات الکترونیکی شهر ارائه داده و درخواست خود را کتبا ثبت کند.

در گام دوم دستور صدور بازدید صادر خواهد شد. پس از تشکیل پرونده توسط مالک، ادامه روند کار بر عهده عوامل شهرداری است. لذا مسئول شهرسازی جهت بازدید به مکان احداث ملک مراجعه کرده تا ابعاد ملک، عرض خیابان و بنای ساختمان و مجاورین بنا را بررسی کند تا بر اساس ضوابط مربوطه راجع به پروانه ملک تصمیم گیری شود.

در گام سوم از مراحل پروانه ساخت گزارش مأمور فنی و کاربری ملک مورد بررسی قرار می گیرد. طی این بررسی اگر مشخص شود که ملک در طرحی از طرح های شهرداری قرار گرفته است، موضوع با دقت بیشتری بررسی خواهد شد تا مشخص شود که ساخت وساز بنا با طرح تفضیلی تداخل دارد یا خیر؟! در صورت مشاهده هرگونه تداخلی می بایست مشخص شود که میزان تراکم آن به چه میزان بوده و سپس اصلاحات مربوطه انجام گیرد.

گام چهارم صدور دستور نقشه را شامل می شود. دستور نقشه شامل اطلاعاتی مانند ابعاد باقی مانده ملک پس از اصلاحات موردنظر شهرداری، مساحت زمین بعد از اصلاحات، تعداد طبقات و سطح اشغال شده توسط هر طبقه است. این موارد شامل حجم ساختمان یعنی تعداد طبقات و سطح اشغال هر طبقه بر اساس پهنه ای که ملک در آن واقع شده است و همچنین متراژ موجود در سند زمین و عرض گذر تعیین خواهد شد.

گام پنجم شامل طراحی نقشه است که در آن دستور نقشه به مهندس معمار ارجاع داده خواهد شد. نقشه معماری ملک در این مرحله و بر اساس ضوابط شهرداری و دستور نقشه صادرشده، طراحی می گردد. این مرحله از مهم ترین مراحل پروانه ساختمان است؛ چرا که حداکثر توانایی طرح به لحاظ متراژ، تعداد پارکینگ و کیفیت فضاها در آن ارائه می شود. بعد از این مرحله نقشه ها به شهرداری یا دفاتر خدمات شهری ارسال خواهد شد تا اصلاحات لازم روی آن صورت گیرد.

در گام ششم نوبت به پرداخت عوارض شهرداری است که باید پس از نهایی شدن نقشه معماری و رفع ایرادات آن از سوی دفاتر خدمات شهری صورت گیرد. عوارض نوسازی و شهرداری بر اساس متراژهای موجود در هر طبقه و نوع کاربری ساختمان توسط واحد صدور پروانه ساختمان محاسبه و تعیین خواهد شد. شایان ذکر است که این عوارض برای املاک تجاری و اداری بیشتر از املاک مسکونی است.

تهیه مدارک پیش نویس پروانه در گام هفتم انجام خواهد شد. پس از پرداخت عوارض و دریافت تاییدیه اداره درآمد شهرداری منطقه، نوبت به تهیه مدارک پیش نویس می رسد. برای تهیه پیش نویس خود مالک باید به دفاتر خدمات شهری مراجعه نموده و فرم درخواست تعیین ناظر را تکمیل نماید. پس از آن ناظر از سوی سازمان نظام مهندسی به وی معرفی شده و تلفن وی در اختیار مالک قرار خواهد گرفت. پس از تماس با ناظر مربوطه، بین آن ها قراردادی یک ساله بسته خواهد شد.

اگر زیربنای ساختمان بیش از 1500 مترمربع باشد ملک، مشمول اجرای ماده 33 نظام مهندسی ساختمان شده و تاییدیه نقشه های سازه، تاییدیه گزارش آزمایش مکانیک خاک، تاییدیه نقشه های تاسیسات برق و مکانیک می بایست از سوی سازمان نظام مهندسی اخذ شود. ضمنا این دسته از املاک از نظر شهرداری حتماً باید دارای مجری ذی صلاح باشند (اگرچه سازمان نظام مهندسی داشتن مجری ذی صلاح را برای همه املاک واجب دانسته است).

پس از این کار و در گام هفتم تمام کار برگ های مربوط به ناظر توسط وی مهر و امضا شده و در صورت نیاز در دفترخانه اسناد رسمی ثبت می شود. سپس این مدارک به همراه قرارداد فی مابین به عنوان ملاک تکمیلی پیش نویس پروانه به دفاتر خدمات الکترونیک تحویل داده خواهد شد.  علاوه بر این، برگه تعهد رعایت اصلاحی و تعهد اخذ تاییدیه نما باید توسط مالک امضا و تعهد محضری شود.

در گام هشتم چاپ پروانه صورت می گیرد. پس از تاییدیه نقشه های چهار رشته و پروسه اخذ تاییدیه های دفتر خدمات شهری و تاییدیه طرح تفصیلی بر و کف، به تاییدیه رییس صدور پروانه ساختمان، معاون شهرسازی و معماری و درنهایت تأییدیه شهردار نیاز است که تمام این تاییدیه ها به صورت سیستمی انجام و درنتیجه پروانه ساختمان چاپ خواهد شد. مالک قبل از شروع عملیات ساخت وساز باید شروع به کار خود را از ناظر مربوطه اخذ نماید.


مراحل گرفتن پروانه

مراحل گرفتن پروانه ساخت ویلا
اکثر ویلاهای ساخته شده در کشور، در مناطق غیر شهری ساخته می شوند لذا خالی از لطف نیست که با مراحل ساختمان های روستایی نیز که در ذیل آمده آشنا شویم.

درخواست صدور پروانه ساخت روستایی به صورت کتبی که در این مرحله مالک می بایست درخواست مکتوب خود را جهت اخذ جواز به دهیار و شورای محل ارجاع دهد.
پس از مرحله اول ملک مربوطه توسط دهیار و نماینده شورا بازدید خواهد شد. در این مرحله چنانچه ملک مورد نظر در بافت مسکونی واقع شده باشد و مالکیت آن اثبات شده باشد، متراژ دقیق ملک را مشخص نموده و به درخواست مورد نظر پاسخ خواهند داد. اگر ملک مورد نظر از لحاظ مالکیت و متراژ مشکلی نداشته و با سند مربوطه مطابق باشد، با در نظر گرفتن طرح های هادی و عقب نشینی جواب مثبت داده خواهد شد.
بعد از اخذ تاییدیه کامل از سوی دهیار، درخواست دیگری از طرف دهیار بابت ملک فوق به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فرستاده خواهد شد تا اقدامات اولیه در خصوص آن صورت گیرد.
در مرحله چهارم نماینده بنیاد مسکن ناظر بر پروژه های روستایی به محل مورد نظر اعزام شده و با در نظر گرفتن فاکتورهای جواز ساخت، تاییدیه خود را نسبت به این ملک اعلام و ابلاغ می نماید.
اخذ تاییدیه ناظر بنیاد مسکن و مهر و امضا رییس بنیاد به معنی دریافت پروانه ساخت خواهد بود.
بسیاری از املاکی که به صورت ویلایی در مناطقی چون شمال کشور ساخته می شوند، طبق قانون موفق به اخذ پروانه ساخت نشده و بدون پروانه ساخت اقدام به ساخت ویلا می کنند که در این صورت پرونده ملک به کمیسیون ماده 99 فرمانداری مربوطه ارسال و در خصوص تخریب یا جریمه ملک تصمیم گیری صورت می گیرد.


ویلای دو طبقه

مراحل گرفتن پروانه ساخت زمین قولنامه ای
بر اساس ﻣﺎده 100 ﻗﺎﻧﻮن شهرداری ها ﻣﺎﻟﮑﯿﻦ اراﺿﯽ و اﻣﻼک واﻗﻊ در ﻣﺤﺪوده ﺷﻬﺮها ﯾﺎ ﺣﺮﯾﻢ آن ها، ﻗﺒﻞ از ﻫﺮ اﻗﺪامی به منظور ساخت وساز و ﯾﺎ حتی ﺗﻔﮑﯿﮏ اراﺿﯽ و ﺷﺮوع ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ﺑﺎﯾﺪ از ﺷﻬﺮداری ﭘﺮواﻧﻪ دریافت ﮐﻨﻨﺪ. از سوی دیگر طبق ﻣﺎده 22 ﻗﺎﻧﻮن ﺛﺒﺖ اﺳﻨﺎد و اﻣﻼک ﻣﺼﻮب 1310 هر ﻣﻠﮑﯽ باید ﻣﻄﺎﺑﻖ ﻗﺎﻧﻮن در دﻓﺘﺮ اﻣﻼک ﺑﻪ ﺛﺒﺖ ﺑﺮﺳﺪ.

علاوه بر این دوﻟﺖ ﻓﻘﻂ ﮐﺴﯽ را ﮐﻪ ﻣﻠﮏ ﺑﻪ اﺳﻢ او ﺛﺒﺖ ﺷﺪه و ﯾﺎ ﮐﺴﯽ را ﮐﻪ ﻣﻠﮏ ﺑﻪ او ﻣﻨﺘﻘﻞ ﮔﺮدﯾﺪه و اﯾﻦ اﻧﺘﻘﺎل در دﻓﺘﺮ اﻣﻼک ﺑﻪ ﺛﺒﺖ رﺳﯿﺪه ﯾﺎ اﯾﻦﮐﻪ ﻣﻠﮏ ﻣﺰﺑﻮر از ﻣﺎﻟﮏ رﺳﻤﯽ از ﻃﺮﯾﻖ ارث ﺑﻪ او رﺳﯿﺪه ﺑﺎﺷﺪ، ﻣﺎﻟﮏ می شناسد. بر اساس ﻣﻮاد 46 و 47 اﯾﻦ ﻗﺎﻧﻮن، پذﯾﺮش اﺳﻨﺎد ﻋﺎدی ﻧﻘﻞ و اﻧﺘﻘﺎل اراﺿﯽ و اﻣﻼک، ﻣﺎدامی ﮐﻪ ﺑﻪ ﺗاﯾﯿﺪ ﻣﺮاﺟﻊ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﺻﻼﺣﯿﺖدار ﻧﺮﺳﯿﺪه ﺑﺎﺷﺪ، ﺟﻮاز ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﻧﺪارد. این قانون بدان معناست که دریافت پروانه ساخت زمین قولنامه ای بدون پرداخت حق تفکیک به شهرداری ها یا فرمانداری ها غیرممکن است .


تاریخ خبر : ۱۴۰۱/۰۱/۲۷

تبلیغات