• املاک عبدی
  • املاک عبدی
  • املاک عبدی
آبادان
آبادان

ساختمان برج های دو قلوی متروپل به عنوان بزرگ ترین و کامل ترین مجموعه پزشکی، اداری، تفریحی، تجاری و پارکینگ طبقاتی در منطقه جنوب خوزستان در مراحل پایانی قرار داشت که بنابه دلایل فنی، متوقف شده بود.

امام جمعه آبادان: برخورد جدی با عاملان حادثه ریزش ساختمان مطالبه مردم است
حجت الاسلام عبدالحسین غبیشاوی امروز چهارشنبه چهارم خردادماه در آئین تشییع شش نفر از جانباختگان حادثه ریزش ساختمان متروپل، با تسلیت به بازماندگان این حادثه اظهار کرد: این حادثه باعث حزن و اندوه مردم آبادان و بلکه کل کشور شد.

وی افزود: مردم باید با هم همدل باشند و به پیام های مسئولان توجه کرده و از تجمع در اطراف محل حادثه خودداری کنند تا در کار آواربرداری تسریع شود.

این گزارش حاکیست: پیکرهای پیمان بایندور و مهدی اسماعیلی از جانباختگان حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان با حضور جمعی از مردم و مسئولان محلی در این شهر تشییع و خاکسپای شد.

همچنین پیکر محمد کشفی برای تدفین به اصفهان، و پیکرهای مسیح صادقی، طارق قیم و امیر لفتو زاده برای تشییع به خرمشهر منتقل شد.

متروپل "پزشکی" نبود / «مطب» در مجتمع های اداری _تجاری قانونی است
رنجبرزاده معاون پارلمانی سازمان نظام پزشکی، با اشاره به فروریختن ساختمان متروپل آبادان، اظهار کرد: دیروز ظهر متوجه ریزش ساختمان متروپل شدیم که به اتفاق تعدادی از افراد در محل حادثه حضور یافتیم و با همراهی مدیرعامل منطقه آزاد اروند و حضور استاندار خوزستان که در آنجا بودند، بازدید مفصلی از محل داشتیم و شاهد تلاش های امدادگران و تیم فنی و مهندسی، آتش نشانی و اورژانس بودیم که برای نجات مجروحان تلاش می کردند. آنچه که به عینه حتی برای فرد غیر تخصصی قابل ملاحظه بود، این بود که سازه با ارتفاع 10 طبقه ای اصلاً سازگاری نداشت و ستون ها تحمل وزن را نداشتند. حال اینکه چطور مهندسین ناظر و کسانی که پروانه صادر کرده و در این ساختمان فعالیت داشتند، پذیرفتند که این ساختمان بر روی یک سازه ناپایدار و ضعیف قرار بگیرد، برای ما قابل تعجب بود. ما از بیمارستانی که مجروحان به آن منتقل شده بودند نیز بازدید کردیم و خدمات به مجروحان ارائه می شد.

وی با اشاره به برخی اظهارات مبنی بر "پزشکی - اداری" بودن ساختمان متروپل آبادان، گفت: این برج هنوز به صورت کامل بهره برداری نشده بود، اما تعدادی از واحدهای آن طبق گزارشات میدانی که شنیدیم، واگذار شده بود. البته در این برجی که فروریخته پزشکی مستقر یا فعال نبوده، اما در برج و ساختمان های بغل دستی آن مطب پزشکی و داروخانه فعال بوده است. در عین حال کاربری ساختمان هم "پزشکی- اداری" نبوده است، بلکه اداری- تجاری بوده است.

معاون پارلمانی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه ما عنوانی به نام "پزشکی اداری" برای ساختمان ها نداریم، گفت: به طوری که یا ساختمان پزشکان داریم و برای ساختمان پزشکان باید مجوز صادر شود یا اینکه ساختمان با کاربری اداری و تجاری داریم و باید مجوز کاربری اداری – تجاری برای ساختمان صادر کنند. ساختمانی به نام پزشکی - اداری نداریم. البته اگر ساختمانی اداری باشد، پزشک هم می تواند در آنجا مستقر شود و این کار از نظر قانونی مشکلی ندارد.

وی درباره توجه وضعیت امینت ساختمانی و محیطی ساختمان هایی که قرار است کاربری پزشکی داشته باشند، گفت: می توان در این باره دستورالعملی صادر کرد. به طوری که به عنوان یک دستورالعمل کلی، سازمان نظام پزشکی می تواند اعلام کند که صدور هر گونه مجوزی تحت عنوان کلمه "پزشکی" برای هر پروژه ساختمانی باید با نظر نظام پزشکی استان ها باشد که آیا محل برای ساختمان پزشکان یا فعالیت مجتمع پزشکی مناسب است یا خیر؟. این ارزشمند است که ساز و کاری طراحی شود تا نظام پزشکی های استان ها اعلام نظر کنند که واحدی در جایی با عنوان مجتمع پزشکی مناسب است یا خیر؟. این اقدام برای آینده مؤثر است.

رنجبرزاده گفت: بنابراین اگر قرار است از کلمه "پزشکی" برای ساختمانی استفاده کنند، سازمان نظام پزشکی می تواند با هماهنگی دستگاه های مرتبط سازوکاری را طراحی کنند که به صورت آئین نامه یا به صورت طرحی در مجلس مطرح شود و نظام پزشکی ها بتوانند درباره محیط و فضای ساختمان و ظرفیت ساختمان برای مجتمع پزشکی اعلام نظر داشته باشند. البته در این زمینه قانونی نداریم و می توانیم در قالب یک دستورالعمل اقدام کنیم. اگر قانون هم باشد که بهتر است.

وی تاکید کرد: طبق قانون، پزشکان می توانند در هر نقطه ای مطب داشته باشند، حتی در مجتمع های مسکونی؛ مشروط به اینکه مجتمع مسکونی اعتراض نکنند. در صورت رضایت ساکنین، در یک مجتمع کاملاً مسکونی، یک مطب پزشکی می تواند وجود داشته باشد.

رنجبرزاده گفت: پیشنهادم این است که هر پروژه ای که می خواهد عنوان "پزشکی" بگیرد، بهتر است که با همفکری نظام پزشکی های استان ها مجوزش صادر شود. به این معنا که کسی از عنوان "پزشکی" برای ساختمانی استفاده نکند، مگر اینکه مورد توافق سازمان ها از جمله نظام پزشکی ها از نظر ظرفیت محیط، ایمنی ساختمان و … قرار گیرد.

وی ضمن تشکر از نظام پزشکی استان خوزستان و همچنین دانشگاه علوم پزشکی و معاونت درمان استان به دلیل همکاری های خوبی که داشتند، گفت: در عین حال ما به همراه گروه جهادی پزشکی همچنان در خوزستان حضور داریم. به دانشگاه علوم پزشکی آبادان هم اعلام کردیم که تیم پزشکی سازمان نظام پزشکی، کاملاً آماده همکاری بوده و جراحان ما در صورت ضرورت آماده ارائه خدمت به مجروحان هستند. تیم تقریباً یک حالت آماده باش داشت که خوشبختانه تیم پزشکی آبادان کارها را به خوبی پیش برده بودند. همچنان هم آمادگی ارائه کمک های پزشکی را داریم.

وزیر کشور: تعداد جانباختگان حادثه آبادان به 14 نفر رسید
احمد وحیدی سه شنبه در آخرین گفت وگو در محل حادثه ریزش ساختمان متروپل افزود: گروه های امدادرسان از ابتدای وقوع حادثه، عملیات امداد رسانی را برای نجات افراد گرفتار زیر آوار آغاز کردند.

وی اظهار کرد: عملیات آواربرداری با توجه به حساسیت سازه با دقت خاص در حال انجام است ولی متأسفانه سازه های باقی مانده بسیار لرزان هستند که احتمال ریزش آن ها وجود دارد.

وزیر کشور تصریح کرد: گروه های امدادی ناچارند با دقت و حساسیت خاص فرآیند آواربرداری را انجام دهند؛ لذا این مهم نیاز به زمان دارد.

وی افزود: امروز چهار نفر از زیر آوار بیرون کشیده شدند که متأسفانه هر چهار نفر جان خود را از دست داده بودند.

وحیدی گفت: اکنون نیروهای امدادی در تلاش برای نفوذ به زیرزمین ساختمان هستند زیرا امکان دارد برخی شهروندان هنوز در زیر آوار باقی مانده باشند.

وی ادامه داد: نیروهای امدادی در تلاش هستند نفرات باقی مانده در زیر آوار را که شرایط نامعلومی دارند، خارج کنند.

وزیر کشور تعداد جانباختگان در این حادثه را 14 نفر عنوان کرد و گفت: تاکنون 32 نفری که از زیر آوار بیرون کشیده شده اند به بیمارستان منتقل شدند.

وحیدی با اشاره به ترخیص 29 شهروند آبادانی زیر آوار مانده از بیمارستان گفت: سه نفر از این افراد برای مراقبت های بیشتر در بیمارستان بستری هستند.

مصدومیت 3 امدادگر در ریزش بخشی از ساختمان متروپل
به گزارش خبرنگار ایمنا، وحید شعبانی با اشاره به تداوم عملیات آواربرداری در ساختمان ریزش کرده متروپل آبادان، اظهار کرد: شرایط سازه ناپایدار است و هر آن احتمال ریزش بخشی از آن وجود دارد.

وی افزود: در این گونه عملیات با توجه خطرات ناشی از آواربرداری، امدادگران نیز در معرض خطر هستند.
 


تاریخ خبر : ۱۴۰۱/۰۳/۰۴

تبلیغات