• املاک عبدی
  • املاک عبدی
  • املاک عبدی
پیمانکاری ساختمان
پیمانکاری ساختمان

پیمانکاری ساختمان چیست و یک پیمانکار چه وظایفی بر عهده دارد؟

پیمانکار
با واژه پیمانکاری ساختمان در پروژه های ساخت و ساز برخورد می کنید. شاید بسیاری از پروژه های ساخت و ساز را در هر شهر یا اطراف محل سکونت خود می شناسید که توسط گروهی از مهندسان در حال اجرا هستند.

به طور کلی عملیات ساخت و ساز که توسط یک شرکت پیمانکاری برنامه ریزی و اجرا می شود، در حوزه فعالیت های پیمانکاری ساختمان قرار می گیرد. شرکت ها و افرادیکه در حوزه پیمانکاری پروژه های ساختمانی فعالیت می کنند، در حقیقت، یک ارتباط نزدیک با صاحب ملک یا یک پروژه غیر مسکونی دارند.

ساخت ویلا در شمال

آنچه در قراردادهای پیمانکاری اهمیت دارد این است که این حوزه صرفاً محدود به خانه های مسکونی نمی شود؛ به طور مثال می توان پروژه راه اندازی یک بازار خرید یا پروژه های تاسیس واحدهای فرهنگی - تفریحی یا پروژه های عمرانی نظیر تونل ها یا بزرگراه ها را نیز در حقیقت می توان با استفاده از قراردادهای پیمانکاری ساختمان پیش برد. شرکت هایی که در حوزه پیمانکاری فعالیت می کنند سعی می کند حوزه فعالیت خود را تخصصی تر نمایند.

 

برای مثال های فوق به طور نمونه، یک شرکت صرفاً در پیمانکاری ساختمان، مسکونی پروژه ها را قبول می کند و شرکت های دیگر صرفاً پروژه های عمرانی را پذیرش می کنند. دلیل آن هم کاملاً واضح است! کار کردن در یک حوزه تخصصی، راندمان کار را بالاتر می برد.

با توجه به اهمیت پیمانکاری ساختمان لازم می دانیم یک تعریف کلی از آن بیان کنیم و همچنین در مورد قراردادهای پیمانکاری و وظایف یک پیمانکار ساختمان نیز صحبت کنیم. در ادامه همین مطلب در بخش های مختلف به این مسئله می پردازیم.

*قراردادهای پیمانکاری بسیار مهم هستند. یک پیمانکار وظیفه دارد پروژه ای را که از کارفرما دریافت می کند به طور کامل و جامع تحویل دهد. اگر چه شغل پیمانکاری پر درآمد است، اما مزایا و معایبی هم دارد. در مقاله تخصصی با عنوان "مزایا و معایب پیمانکاری ساختمان" به این مفاهیم پرداخته ایم. خواندن این مقاله را به شما توصیه می کنیم.

اهداف پیمانکاری ساختمان 

پیمانکاری ساختمان چیست و با چه هدفی اجرا می شود؟
پیمانکاری ساختمان در یک تعریف ساده و مختصر به تمام فعالیت هایی گفته می شود که با حوزه ساخت و ساز یک ساختمان مسکونی، تجاری یا صنعتی در ارتباط است. در این فعالیت، یک شرکت یا یک شخص حقیقی فرایند تهیه مصالح اولیه، حمل و نقل در بخش های مختلف، مراحل ساخت و اجرای کامل پروژه را طبق یک قرارداد رسمی و معتبر بر عهده می گیرد. 

آنچه در قراردادهای پیمانکاری ساختمان اهمیت دارد، حس مسئولیت پذیری و تعهد به تمام مفاد قرارداد است. در قرارداد پیمانکاری، کارفرما تمام آنچه در نظر دارد را به پیمانکار می سپارد و از او انتظار دارد با مدیریت بودجه مالی و برنامه ریزی دقیق برای انجام تمام کارها بتواند پروژه را در مدت زمان مشخص شده به پایان برساند.

پیمانکاری ساختمان 

شرکت هایی که در حوزه پیمانکاری ساختمان فعالیت می کنند دارای تیم تخصصی، مهندسان با تجربه و تجهیزات مرتبط هستند. یک پیمانکاردر صورتی می تواند پروژه را با حداکثر بهره وری ارائه دهد که هر یک از بخش های کار را به یک گروه بسپارد. به طور مثال تامین مصالح اولیه توسط یک گروه انجام می شود و وظیفه تامین ماشین آلات ساختمانی و تجهیزات برای اجرای پروژه نیز بر عهده گروه دیگر است. در این صورت است که یک پروژه پیمانکاری ساختمان با کیفیت بالا به پایان می رسد.

تمام گروه هایی که در یک شرکت پیمانکاری با یکدیگر همکاری می کنند، به وظایف خود پایبند هستند. همچنین از شرایط قرارداد و تعهداتی که بین دو طرف قرارداد وجود دارد آگاه می باشند.

نکته مهم درباره پیمانکاری ساختمان این است که در این خصوص، مسائل حقوقی نیز وجود دارد که در این مطلب قصد نداریم به آن ها بپردازیم.

نکات مهم در قرارداد پیمانکاری ساختمان صفر تا صد
نکات مهم در قرارداد پیمانکاری ساختمان 

به طور کلی قرارداد پیمانکاری ساختمان در سه مرحله خلاصه می شود:

• عقد قرارداد پیمانکاری
• آغاز پروژه و مراحل انجام
• پایان پروژه و تحویل به کارفرما

در هر یک از سه مرحله فوق برای قرارداد پیمانکاری، جزئیات زیادی وجود دارد. در این قسمت به عنوان مهم ترین نکات قرارداد پیمانکاری پروژه های ساختمانی مطالبی را معرفی می کنیم که می تواند به شما کمک کند پروژه ساختمانی خود را به بهترین پیمانکار ساختمان واگذار کنید.

• قرارداد پیمانکاری ساختمان را میان کارفرما و پیمانکار منعقد کنید. کارفرما همان کسی است که پروژه به او تعلق دارد.

• در متن قرارداد، توافق نامه هایی را بنویسید که دو طرف قرارداد آن را تایید کرده باشند.

• مدت زمان انجام پروژه پیمانکاری، مبلغ مورد نیاز برای انجام پروژه، تامین مصالح و هزینه های جانبی باید در قرارداد پیمانکاری درج شوند.

• پیمانکار ساختمان موظف است تمام پیشنهادات و گزینه های موجود را برای انجام هرچه بهتر پروژه در یک برنامه دقیق و جدول بندی شده به کارفرما معرفی کند.

• در قراردادهای پیمانکاری ساختمان باید یک ضمانتنامه میان دو طرف برای پایبندی به تعهدات تنظیم شود. ضمانتنامه ها می تواند هزینه یا چک ضمانت باشد.

• برای اینکه بتوانید یک پیمانکار ساختمانی خوب را پیدا کنید حتماً به پروژه هایی که او قبلاً انجام داده است نگاهی بیندازید.

• پیمانکار ساختمان فردی است که در کار خود تجربه و تخصص کافی دارد.

• از شرکت هایی برای خدمات پیمانکاری ساختمان استفاده کنید که تمام کارهای خود را با یک تیم تخصصی پیش می برد.

• اگر به موارد حقوقی قراردادهای پیمانکاری آگاهی ندارید حتماً یک فرد مشاور یا یک وکیل حقوقی را در کنار خود داشته باشید.

• قیمت پیمانکاری ساختمان برای پروژه های مختلف، متفاوت است. به طور مثال برای پیمانکاری یک ساختمان مسکونی، قیمت پیمانکاری به ازای هر متر مربع ساختمان محاسبه می شود - هزینه ها شامل تامین مصالح، دستمزد کارگران و وسایل حمل و نقل ابزارها و .... می باشد.

• قیمت پیمانکاری ساختمان در یک مترمربع می تواند از مرز 600 تا 700 هزار تومان آغاز شود و تا مرز حدود دو میلیون تومان نیز ادامه پیدا کند. قیمت ها متغیرند بنابراین قبل از عقد قرارداد، پیرامون قیمت ها به توافق برسید.

وظایف پیمانکار ساختمان 

وظایف پیمانکار ساختمان چیست؟
• پیمانکار ساختمانی یک شخص حقیقی یا حقوقی است که تخصص کافی را در حوزه ساختمان سازی، محوطه سازی، نقشه کشی ساختمان، معماری، مصالح ساختمان سازی و مقاوم سازی ساختمان ها دارد.

• پیمانکار ساختمان باید قدرت تصمیم گیری صحیح و سریع داشته باشد و بتواند برنامه ریزی دقیق را برای اجرای کامل پروژه ارائه دهد.

• پیمانکار ساختمان موظف است پروژه پیمانکاری ساختمان را در مدت زمان مشخص شده به پایان برساند؛ در غیر این صورت باید تمام تمهیدات و پیش بینی های لازم را برای مواقع  اضطراری و وقوع حوادث ناخواسته انجام دهد.

• پیمانکار، فردی منضبط، خوش اخلاق، مدیر و با سابقه درخشان در حوزه تخصصی خود است.

• یک پیمانکار ساختمان باید نگاه فنی به پروژه داشته باشد و در حین انجام پروژه نیز از خلاقیت استفاده کند.

• یک پیمانکار ساختمان باید یک مدیر تحقیق و کارآمد باشد. او باید بتواند پروژه را دقیق و سریع پیش ببرد.

• یک پیمانکار ساختمان وظیفه دارد تیم کاری با تجربه را برای پروژه های خود به کار گیرد.

• یک پیمانکار ساختمان موظف است که تمام تلاش خود را برای اجرای پروژه ها صرف کند. همچنین به کارفرما متعهد می شود تا بهترین مصالح ساختمانی را برای او فراهم نماید.

• پیمانکاران ساختمانی بر انواع قراردادهای پیمانکاری ساختمان مسلط هستند و می دانند که کدام قرارداد برای چه نوع پروژه مناسب است.

• برای پیمانکاری ساختمان در حوزه بازسازی نیاز به پیمانکاران با تجربه تری دارید. یک پیمانکار با تجربه تمام موارد بازسازی ساختمان را برای شما تشریح می کند.

*مدیریت پیمانکاری بخشی از فرآیندهای پیمانکاری ساختمان است. در مقاله تخصصی با نام "آنچه در قراردادهای پیمانکاری به آن نیاز دارید!"به تمام مفاهیم اساسی در حوزه یک پروژه ساختمانی پرداخته ایم. با مطالعه این مقاله می توانید به سبک حرفه ای ها، قرارداردهای پیمانکاری را دنبال کنید.

پیمانکاری ساختمان 

سخن پایانی
پروژه های پیمانکاری ساختمان در گروه ساختمان های نوساز و پروژه های بازسازی ساختمان از اهمیت فوق العاده ای برخوردارند. به عنوان یک کارفرما باید بهترین شرکت پیمانکاری را برای پروژه های ساختمان سازی انتخاب کنید.

آنچه مشخص کننده اعتبار و شهرت یک شرکت پیمانکاری ساختمان است در حقیقت، تجربه و نمونه کارهای خلاقانه و نوآورانه پیمانکار می باشد. شرکت یا فرد حقیقی که در قالب پیمانکار فعالیت می کند، هرچه مدیر بهتر منظم تر و دقیق تر باشد می تواند نظر کارفرمایانبیشتری را به خود جلب نماید.
 


تاریخ خبر : ۱۴۰۱/۰۴/۳۰

تبلیغات