• املاک عبدی
  • املاک عبدی
  • املاک عبدی
میرزاکوچک خان جنگلی که بود؟
میرزاکوچک خان جنگلی که بود؟

بسم الله الرحمن الرحیم
میرزا کوچک خان جنگلی

یونس استاد سرایی معروف به میرزا کوچک خان جنگلی متولد 1257 و تاریخ وفات آن 11 آذر 1300میباشد. این فرد مبارز انقلاب مشروطه ، رهبر جنبش های جنگلی از سرداران معروف گیلک زبان ملی گرا از اهالی رشت میباشد.

همچنین او در جوانی به دینی میپرداخت ، جزیی از نیرو های انقلابی بود که در دوره مشروطیت موفق به فتح تهران شدند و سپس به گیلان بازگشت و رهبری گروهی را بر عهده گرفت که قصدشان آزاد سازی این ایالت از شر روسیه بود و این نهضت به نهضت جنگلی مشهور شد.و به علت کمبود منابع مالی و اختلافات درونی و حمله هایی از سردار سپه و جمهوری انگلستان تصمیم به عقب نشینی گرفت وی بر اثر یخ زدگی ها در کوه تالش در گذشت.

وی  از رجال مشروطه خواه شمالی و رییس حنبش های جنگلی جمهوری سوسیالیستس گیلان بود.

میرزا کوچک خا دارا ی دو خواهر با اسم های کربلایی خانم و سارا خانم و دو برادر با اسم های محمد علی خان و میرزا رحیم خان بود که هردو بعد وفات میرزا کوچک خان وفات یافتند.

قدیمیان میگویند:میرزا کوچک خان مردی قوی بنیه ،زاغ چشم و دارای سیمایی مهربان بود همچنین از نظر اجتماعی نیز مردی مردم دار و با ادب ،فروتن ،خوش اخلاق،با ایمان،دارای قدرت بیان عالی و طرفدار عدالت است و او همیشه از مظلومان دفاع میکرد.او حامی ورزش بود و هرروز ورزش میکرد و از مصرف مشروبات الکلی و دخانیات خودداری میکرد همچنین او در سال های آخر عمر خود همسری برگزیده بود .

 وی در شهر بزرگ رشت زاده شده .رضا مظفری در کتاب مشاهیر گیلان میرزا و پدرش را از اهالی رشت میداند .

آراگاه میرزا کوچک خان جنگلی

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی

و مدارک و شواهد نیز گویای این موضوع اند و در مورد این موضوع شکی نیست زیرا پدر میرزا کوچک خان ، میرزا بزرگ خان از ملاکین و بزرگان شهر رشت بوده است.

 

 


تاریخ خبر : ۱۳۹۸/۰۴/۱۵

تبلیغات