• املاک عبدی
  • املاک عبدی
  • املاک عبدی
آیا با پایین آمدن نرخ دلار قیمت مسکن کاهش می یابد؟
آیا با پایین آمدن نرخ دلار قیمت مسکن کاهش می یابد؟

 

 

 

سرمایه داران در بازار داغ ارز اینگونه فکر میکنن که باید ضرر چند درصدی را تا همین حالا آخر تیرماه تحمل کنند ، ریزش قیمت ها از پس تداوم چند روزه در بازار ارز ، به بازار خودرو انتقال پیدا کرد تا درخواست کنندگان مسکن  چشم انتظار تغییر و تحول در این بازار باشند ، سرمایه ترین کالا در ایران .

می توان گفت که مسکن نتیجه یک عمر فغالیت اقتصادی یک خانواده است ، کالایی که قسمت بسیار مهمی از درآمد خانواده را در برمیگیرد و بیش تر موارد رهن و اجاره یک واحد مسکونی هزینه ای بیش تر از متوسط حقوق دریافتی در دست مستاجران، حداقل در تهران به جا می گذارد.

بر اساس اطلاعات به دست رسیده اکنون که قیمت هر دلار آمریکا به 11 هزار و 800 تومان رسیده و حتی انتظار برخی از فعالان بر تداوم پایین آمدن مرخ است، این بازار دیگر با بازدهی قبل خود را نخواهد داشت. آیا این معادله در بازار داغ مسکن و خودرو قابل حل است؟ نه فقط ارز، که مسکن و خودرو همگی انفجاری نرخی را در سال 97 تجربه کرده است.

نرخ مسکن و آپارتمان نشان می دهد طی فاصله زمانی خرداد 97 تا خرداد 98 زیاد شدن 107 درصدی را در تهران تجربه کرده است اما این همه ماجرا در زمینه  مسکن و آپارتمان نیست، آنگونه که مسولان گفته اند مسکن بزرگترین رکود 20 سال اخیر خود را از سر می گذارند، به طوری که اکنون معاملات مسکن و آپارتمان نسبت به مدت مثل سال گذشته کاهش 70 درصدی داشته است.

 

دلار مسکن را ارزان می کند

کارشناسان می گویند اینگونه کم کننده نرخ ارز ادامه پیدا کند ، تا آخر شهریور ماه نرخ واحد های بزرگ با متراژ بیش تر از 150 متر با کم شدن نرخ رو به رو خواهند شد. این روند اگر ادامه پیدا کند در نیکه دوم سال نیز کم شدن 10 تا 25 درصدی در مل بازار مکن و آپارتمان در نیمه دوم سال عملی میشود.

از جهت دیگر کارشناس بازار مسکن نیز با اشاره کردن به روند کم شدن بازار ارز، تاکید کرد که حتما مسکن از این روند تاثیر روانی و روحی خواهد گرفت که این در عما زیاد شدن نرخ ها را ثابت نگه می دارد و نرخ تورم در مسکن و آپارتمان هم کاهش می یابد.

این موضوع به احتمال زیاد کم شدن تولید و رکود در بخش عرضه را به همراه دارد ، چون که در حال در شرایط پایان رونق و زمان رکود هم هستیم و اگر روند نرخ ها کم شود تولید کنندگان کمتری راضی به سرمایه گذاری در بخش ساخت می شوند.

در قیمت دلار به این سابقه و اعتبار می توان گفت ادامه یافتن روند کاهشی در بازار ارز و تثبیت قیمت مسکن و آپارتمان هم تاثیر گذاری مهمی خواهد داشت.


تاریخ خبر : ۱۳۹۸/۰۴/۲۶

تبلیغات