• املاک عبدی
  • املاک عبدی
  • املاک عبدی
مهم ترین تصمیم های وزارت اقتصاد برای خانه اولی ها
مهم ترین تصمیم های وزارت اقتصاد برای خانه اولی ها

 

 

یکی از مسولان اقتصادی با بیان کردن دو روش تقویت قدرت خرید وام خانه اولی ها، گفت: با تزریق منابع یارانه ای وام می تواند بطور میانگین سالانه 10 تا 20 درصد افزایش پیدا کند که تا به اندازه قابل توجهی قدرت خرید تسهیلات صندوق یکم را جبران خواهد کرد.

با توجه به گفته یکی از کارشناسان با شرح کردن مکانیزم صندوق پس انداز مسکن و آپارتمان که با هدف کمک به خرید مسکن توسط خانه اولی ها طراحی شده است ، اینگونه گفت : این صندوق بر پایه رژیم پس انداز اشخاص طراحی شد و از همان اول مقرر شد بانک مسکن از طریق منابع دولت که در گذشته تزریق شده بود نیز برای دادن تسهیلات به سپرده گذاران در صندوق یکم استفاده کند. زیاد شدن قیمت مسکن و به خصوص خانه ویلایی چه به صورت تدریجی و چه به صورت جهش می تواند قدرت خرید تسهیلات را به سختی تحت تاثیر قرار دهد .

 در حال حاضر نیز تحت تاثیر جهش قیمت مسکن و همچنین زمین در سال قبل قدر خرید تسهیلات ویژه خانه اولی به پایین ترین اندازه کم شده است. همچنین راهکار خروج از این شرایط را نباید در داخل صندوق جست و جو کرد ، یلکه باید به دنبال منابعی در خارج از صندوق باشیم تا به کمک بیاید و بتواند قدرت خرید این نوع تسهیلات را که مخصوص خانه اولی ها طراحی شده است احیا کند.

در نتیجه اگر سقف تسهیلات از راه یکی از دو روش به صورت سپرده گذاری دولت با قیمت های پایین و با تزریق منایع  یارانه ای از محل بودجه عمومی بطور میانگین سالانه 10 تا 20 درصد زیاد می شود، تا حدود قابل توجهی مس توان قدرت خرید تسهیلات صندوق یکم را جبران کرد و مکانیزم صندوق می تواند در کماکان تامین کند.


تاریخ خبر : ۱۳۹۸/۰۴/۲۷

تبلیغات