• املاک عبدی
  • املاک عبدی
  • املاک عبدی
املاک تجاری
املاک تجاری

نکات مربوط به املاک تجاری

خرید مغازه شاید درنگاه اول کار آسانی باشد ، اما درواقع نکات زیادی هستند که شما باید حتما قبل از خرید مغازه و معامله ملک تجاری مورد نظرتان از آن ها مطلع باشید . ازجمله این نکات می توان به انتخاب محل مغازه بررسی سند ملک تجاری و سرقفلی مغازه اشاره کرد . رعایت این نکات مهم قبل از خرید یک مغازه کسب سود و سرمایه گذاری موفق درخرید املاک تجاری را تضمین می کند. 

کاربری ملک تجاری

کاربری ملک به کاربردی گفته می شود که آن ساختمان برای آن منظور معامله یا ساخته شده است . مثلا ممکن است ممکن است ملک تجاری برای کاربری فروشگاه مواد غذایی احداث شده باشد . یک محل کسب می تواند کاربری از قبیل کافه ، رستوران ، فروشگاه پوشاک و انواع دیگر داشته باشد . به این دلیل بر کاربری ملک تجاری در زمان خرید تاکید زیادی می کنیم چون متراژ ،محل موقعیت ملک و حتی مبلغ اجاره مغازه نیز به نوع کاربری آن وابسته است . 

مراحل خرید مغازه

. باید مشخص کنید مغازه و ملک تجاری را برای چه شغلی خریده و راه اندازی کنید و برای هرنوع کسب و کاری ملک تجاری متناسب با آن را خریداری نمایید . برای مثال اگرشما قصد فروش مواد خوراکی را داشته باشید ، درهرمکانی می توانید مغازه مورد نظر خود را خریداری یا اجاره کنید ، اما اگر قصد فروش مبلمان یا یا لوازم این چنینی را داشته باشید باید مکانی مناسب و شلوغ  را جهت خرید مغازه انتخاب نمایید 

. متراژ ملک تجاری نیز باید بانوع اجناسی که قصد دارید در آن به فروش بگذارید متناسب باشد .  

8نکته مهم و کلیدی در خرید مغازه :

1. ملک تجاری مورد مورد معامله بایستی مالکیت یا سرقفلی مشخص با مدارک مستند ومورد تایید از طرف ثبت اسناد و اتحادیه مشاغل مربوط داشته باشد .

2.جهت خرید سرقفلی اینکار حتما بایستی با اطلاع مالک صورت پذیرد . همچنین باید وی را ازنوع شغل مورد نظر برای راه اندازی مغازه مطلع نمایید . 

3.ملک تجاری باید دارای تسویه حساب دارایی، شهرداری،بیمه و سایر سازمان ها مرتبط باشد و بررسی اسناد و مدارک آن ها در زمان خرید مغازه ضروریست . 

4. روال معامله در خرید قطعی یا همان مالکیت با خرید امتیاز کسب و کار یا همان سرقفلی متفاوت است .

5. خوشنامی ملک تجاری ، مقبولیت مردمی کسب و کاریست که قبلا برای فعالیت آن ملک تجاری وجود داشته و ادامه آن شغل توسط شما با داشتن مشتریان قبلی بدون هزینه برای تبلیغات سود  و رونق کاری  شمارا تضمین می کند . همین موضوع به شکل برعکس می تواند اثر سو بر کار شما داشته باشد . 

6.رعایت نکات حقوقی مهم درخرید  

.ملک تجاری باید دارای سند تجاری باشد .

.قبل از هرچیزی از مورد اعتماد بودن فروشنده اطمینان حاصل کنید و درخرید مغازه ازفرد دارای وکالت ، حتما تاریخ وکالتنامه و رسمیت آن را استعلام بگیرید 

.حتما با استعلام از شهرداری از عدم وجود موانع حقوقی و قانونی خرید مغازه اطمینان حاصل فرمایید . 

بامراجعه به شهرداری بررسی کنید که ملک تجاری درمنطقه طرح عمرانی نباشد . این موضوع از آن نظر اهمیت دارد که مغازه هایی که درطرح واقع شده اند و پس از آن ،توسط شما خریداری می شوند ،بعدا میبایست درازای دریافت زمینی به شهرداری تحویل داده شوند .

.دقت شود که مغازه مشاعات نداشته باشد .

.درنظرداشته باشید که تمامی امتیازات مغازه از جمله آب برق و ... تنها متعلق به مغازه باشد و مورد مشترکی وجود نداشته باشد تا از درگیری های بعدی بر سر این مشاعاتبا واحد های تجاری همسایه جلوگیری شود . 

.اگرقصد پیش خرید مغازه و دیگر املاک تجاری را دارید حتما به این نکته توجه کنید که پیش خرید ملک یک کار پر ریسک است . زیرا احتمالات زیادی زیادی ازجمله کمبود بودجه و ناقص ماندن ساختمان می تواند باعث راکد ماندن سرمایه شما برای مدت طولانی شود . 

.درمورد خرید مغازه نوساز نیز دقت کنید که حتما سند مالکیت آآن درهنگام معامله دقت کنید که حتما سند مالکیت آن درهنگام معامله آماده باشد زیرا این املاک معمولا توسط دو فرد اداره می شود و ممکن است که هریک ازاین دو فرد ملک را به فرد دیگری بدون هماهنگی فروخته باشند . پس باید هم سند موجود باشد و هم بهتر است امضای هردوطرف درمبایعه نامه موجود باشد . 

.مورد بعدی درمورد خرید مغازه نوساز اینکه ممکن است ملک مبلغ زیادی به شهرداری بدهکار باشد و به دلیل آماده نبودن سند امکان سو استفاده و فروش ملک ملک به فرد دیگر وجود دارد که متاسفانه بدهی به فرد  جدید واگذار می شود . پس درصورت امکان سعی کنید ملکی با موقعیت و سند مشخص را خریداری کنید . 

.اما درصورت تاکید بر مغازه نوساز حتما از فروشنده ملک گواهی پایان کار ساختمان را درخواست کنید  زیرا این گواهی نشان می دهد که ملک تجاری مشکلی درارتباط با شهرداری ندارد . 

.درصورت موجود بودن گواهی پایان کار ساختمان می توانید تا صادر شدن سند تک برگ صبر کنید تا با اطمینان بیشتری ملک تجاری مورد نظر خود را خریداری نمایید .

7. شناسایی بهترین مکان خرید مغازه

.درصورت خرید مغازه درخیابان بهتراست مغازه درمحلی قرارگیرد که درهنگام ظهر آفتاب گیر نباشد 

.طبق تجربه سمت راست خیابان از سمت چپ آن شلوغ تر است پس درصورت امکان برروی خرید مغازه های سمت راست خیابان بیشتر تمرکز کنید . 

.درصورتی که قصد خرید مغازه در پاساژ را دارید به این نکته دقت کنید که محل مغازه را درقسمتی از پاساژ که پر رفت و آمد تر است انتخاب کنید .

.درصورت امکان خرید مغازه دونبش را به شما توصیه میکنیم که به دیده شدن مغازه کمک زیادی می کند.

8.دکوراسیون و طراحی داخل مغازه 

از دیگر نکات مهم در خرید مغازه و ملک تجاری ویترین مغازه است . به این صورت که تا جای ممکن سعی شود که اندازه دهانه مغازه با داخل آن یکسان یکسان باشد .

در رابطه با ویترین مغازه نیز باید دکوراسیون آن با تجارت شما هماهنگ بوده و باعث جلب توجه مشتریان شود برای آن از شیشه سکوریت استفاده کنید . دکوراسیون مغازه را باتوجه به سلیقه مشتریان خود و نوع کار و حتی هویت برند خود بچینید . زیرا دکور مغازه شما می تواند معرف نوع مشتریان و نوع کسب شما باشد همچنینحتی گاهی با نوع چیدمان مغازه در واقع شما مشتریان خودرا فیلتر می کنید .


تاریخ خبر : ۱۳۹۸/۰۸/۱۲

تبلیغات