• املاک عبدی
  • املاک عبدی
  • املاک عبدی
اجاره چیست؟
اجاره چیست؟

اجاره یکی از رایج ترین قراردادهایی است که در کشور منعقد می شود، هرچند قانون مدنی به عنوان قانون عام وقانون روابط موجر ومستاجر به عنوان قانون خاص،مهمترین قوانین حاکم درقراردادهای اجاره هستند،برخی افراد،آگاهی چندانی ازقوانین نداشته وهمین موضوع باعث می شود تا گاهی درتنظیم قراردادهای اجاره دچار اشکال شوند.

هرچندامروزه بسیاری ازقراردادهای اجاره به صورت پیش نویس توسط بنگاها ودفاترمشاوراملاک تنظیم می شود،ناآگاهی این گونه مشاوران به موازین حقوقی ونیز بی توجهی طرفین قرارداد به موضوعات حقوقی باعث می شود تااشکالات زیادی درتنظیم این قراردادها حادث شود.

قراردادی که دردفاتراسناد رسمی تنظیم شده وبه ثبت رسیده باشد،قراردادرسمی است.سایر قراردادها،ازجمله قراردادی که در بنگاه معاملات املاک وبا استفاده از فرم های چاپی اتحادیه تنظیم می شود، قرارداد عادی است.

مواردی که باید در تنظیم قرارداد اجاره به آن توجه شود

طرفین وسمت آن ها

 مشخصات کامل موجر ومستاجر واقامتگاه{محل سکونت یاکار}آن ها باید درقرارداد ذکر شود.ازآنجا که در صورت بروزاختلاف،احضاریه ودیگراوراق قضایی به نشانی مذکور درقرارداد ابلاغ می شود،درج نشانی نادرست یاناقص می تواند موجب بی خبر ماندن یکی ازطرفین ازجریان دادرسی ودرنتیجه تضییع حق وی شود،بنابراین،اصرار بعضی ازموجران به درج نشانی محل مورد اجاره به عنوان اقامتگاه خود،ممکن است به ضررآن ها تمام شود.

در صورتی که هر یک از طرفین قرارداد از سوی شخصی دیگرو به عنوان وکیل او قرار داد را امضاء می کنند حتما وکالت نامه مطالبه وپس از بررسی دقیق،تصویر آن ضمیمه قرارداد شود.

ضرورتی ندارد که موجر،مالک عین مستاجره باشد و مالکیت منافع کافی است. البته در این صورت بایدتوجه کرد که حق انتقال منافع به غیر از وی سلب نشده باشد.به عبارت دیگر مستاجر که مالک منافع است می تواند درصورتی که قرار داد اجاره،این حق از وی سلب نشده باشد، مجددا مورد اجاره را به دیگری اجاره دهد.

مورد اجاره واستفاده مورد نظر

محل مورد اجاره و ملحقات آن ازجمله تلفن،پارکینگ و انباری قید شود.همچنین درصورتی که قرارداد اجاره برای مقصود خاصی مثلا سکونت مستاجر است، این موضوع نیز در قرارداد ذکر شود.

مدت اجاره ومال الاجاره:معمولا قرارداد اجاره محل سکونت برای یک سال منعقد می شود،ولی اجاره برای مدت بیشتر یاکمتر منعی ندارد.مال الاجاره نیز اگر ترتیب دیگری مقرر نشود،باید نقدا وهمزمان با امضای قرارداد پرداخت شود.

 


تاریخ خبر : ۱۳۹۹/۰۱/۲۵

تبلیغات