• املاک عبدی
  • املاک عبدی
  • املاک عبدی
نحوه صدور چک در معاملات مسکن
نحوه صدور چک در معاملات مسکن

چک ازجمله اسنادی است که امروزه درمعاملات ازجمله خرید وفروش ملک رواج بسیاری دارد.دراغلب معاملات مسکن حداقل یک برگ چک بین طرف های معامله رد و بدل می شود.درمعاملات مسکن گاهی چک به عنوان مبلغ مورد معامله ودرپاره ای از موارد به عنوان مبلغ بیعانه،چک ضمانت تنظیم سند و... بین دو طرف معامله مورد استفاده  قرار می گیرد.

نکات قابل توجه هنگام صدور یا دریافت چک درمعاملات مسکن:

1.چک باید حتما"بادست خط وقلم صادرکننده نوشته شود.همچنین برای دریافت چک اشخاص دیگر نیز این مورد باید رعایت شود،به این صورت که متن چک باید توسط صاحب حساب نوشته شود تا امکان جعل وجود نداشته باشد.

2.ابتدا متن چک نوشته شود سپس باید آن را امضاء وتاریخ راثبت کرد.

3.از امضاء های ساده که به راحتی جعل می شوند تاحد ممکن استفاده نشود ودر زیر امضاء نام و نام خانوادگی صادرکننده ذکر شود.

4. در قسمت"دروجه"که روی چک درج شده است اسم شخص دریافت کننده ذکر و ازعبارت حامل استفاده نشود.

5.به منظور جلوگیری از امکان انتقال چک توسط دارنده به دیگران علاوه برخط زدن حواله کرد یا آورنده،درمتن چک عبارت غیر قابل انتقال از طریق پشت نویسی{ظهر نویسی}نیز قید شود.دراین صورت دارنده نمیتواند چک رابه دیگری تسلیم کند.

6. برای حفظ حقوق فروشنده لازم است کلیه ارقام وعبارات متن چک  باخط صادرکننده وامضاء آن در جلوی دید وی درج شود.

7.تاریخ چک باعدد وحروف توسط صادر کننده درج گردد.

8.درج تاریخ صدور چک ازالزامات قانونی است،بنابراین توصیه می شود از گرفتن چکی که تاریخ درآن قید نشده باشد خودداری کنید.

9.اگر خریداران درمعامله ای که انجام می شود دونفر هستند وچکی که پرداخت می شود متعلق به یکی از خریداران است، لازم است خریدار دیگر هم پشت  برگه چک رابه عنوان ضامن امضاء کند و در قرار داد نیز میزان بدهی او مشخص شود.

10.اگر صادر کننده چک زودتر ازموعد سررسید چک،به حساب دارنده پول واریز کرده ویااز هرطریق مانند کارت به کارت وجه رابه وی انتقال داده و درخواست برگرداندن لاشه چک راداشته باشد،دراین صورت دارنده باید قبل از برگرداندن چک به او،ابتدا بررسی کند که پول از حساب چه کسی به حساب وی منتقل شده است.زیرا ممکن است پول را شخص دیگری به حساب واریز کرده وشما به تصور این که وجه معامله را دریافت کرده اید،اصل چک رابه صاحب آن عودت دهید.


تاریخ خبر : ۱۳۹۹/۰۱/۳۱

تبلیغات