• املاک عبدی
  • املاک عبدی
  • املاک عبدی
بنچاق چیست؟
بنچاق چیست؟

مدرکی است که حاوی  تمام جزئیات و متعلقات و مشخصات ملک از جمله کد انشعابات آب، برق و گاز  بوده و بصورت برگه ای به اندازه A2 در اختیار مالکین قرار می گیرد و به عبارتی پیش نیاز دریافت سند ملک است. 

 

اما در گذشته بنچاق به عنوان سند ملک اعتبار داشته و در زمان خرید و فروش املاک توسط افرادی مورد اعتماد و با سواد به صورت دستی نوشته و توسط طرفین مهر و امضا می شد. به عبارتی دیگر بنچاق در زمان قدیم همان سند منگوله دار بوده است که پس از بوجود آمدن دفاتر اسناد شکل رسمی به خود گرفته و تحت عنوان سند منگوله دار شناخته می شود.

 

اما همانطور که گفته شد این تعابیر مربوط به گذشته بوده و در حال حاضر بنچاق ملک حاوی اطلاعاتی است که سرنوشت ملک را برای شما بیان می کند. بطوری که به کمک بنچاق می توان از تمامی معاملات انجام شده پیش از این اطلاع پیدا کرد. اگر به هر دلیلی بنچاق ملک خود را ندارید، برای انجام معامله مربوطه می توانید به دفاتر اسنادی که معاملات و یا عملیات ثبت ملک در آنجا انجام شده، مراجعه کرده و درخواست خود را ارئه دهید. در برخی موارد هم در زمان انجام معامله خود دفاتر اسناد رسمیاز دفترخانه ای که معامله قبلی ملک، در آن صورت گرفته، درخواست بنچاق می کنند.

 

تبدیل بنچاق به سند

بنچاق ها همانطور که گفته شد در حال حاضر به صورت برگه ای برای ارائه اطلاعات تکمیلی پیرامون ملک تنظیم شده و اعتبار آنها تنها به عنوان پیش زمینه دریافت سند می باشد. اما در گذشته بنچاق حکم سند ملک را داشته و به کمک آن خرید و فروش املاک انجام می شده است. از سال 1391 با تصویب دولت تمامی بنجاق هایی که به سبب خرید و فروش ملک مربوطه و یا انتقال سند به دفاتر اسناد رسمی وارد می شود پس از انجام نقل و انتقال مربوطه بنچاق ملک به سند تک برگی تبدیل شده و به شکل امروزی تجویل افراد می شود. برای تبدیل بنچاق به سند تک برگی بایستی مراحل زیر را طی کرد:

 

  • مراجعه طرفین معامله به یکی از دفاتر اسناد رسمی 
  • ارائه مدارک هویتی مانند شناسنامه و کارت ملی
  • ارائه مدارک و شماره ثبت حقوقی مربوط به مالکان حقوقی
  • استعلام سند ملک بصورت سیستمی توسط اداره ثبت و اطمینان از مشکل نداشتن سند 
  • رفع موانع موجود در صورت مشکل داشتن استعلام
  • ارائه مدارک لازم چهت تایید تسویه حساب های قبلی 
  • ارائه گواهی پایان کار
  • ارائه نامه از سازمان نوسازی جهت تعیین کاربری ملک
  • ارائه تاییدیه تسویه حساب از اداره تامین اجتماعی برای املاک تجاری و صنعتی
  • ارسال الکترونیکی نامه نقل و انتقال صورت گرفته به اداره ثبت
  • مراجعه به اداره ثبت و ارائه درخواست سند 
  • پیگیری تسویه حساب های شهرداری و استعلام سند 
  • مراجعه به باجه پست جهت پرداخت هزینه لازم برای ارسال سند

 


تاریخ خبر : ۱۳۹۹/۱۰/۰۷

تبلیغات