• املاک عبدی
  • املاک عبدی
  • املاک عبدی
تصرف عدوانی
تصرف عدوانی

تصرف عدوانی چیست؟
هرکسی که ملک دیگری را به نحو غلبه و عدوان (زور و اجبار) بدون رضایت مالک دست بگیرد تصرف عدوانی می گویند.

تصرف عدوانی تصرفی است که بدون رضایت مالک مال غیرمنقول، از طرف کسی صورت گرفته باشد. در معنی عام کلمه تصرف عدوانی عبارتست از خارج شدن مال از استیلا و تصرف مالک آن مال بدون رضایت اش.

برای این که این مطلب را ساده تر و واضح تر سازیم، اجازه دهید مثالی بزنیم: تصور کنید که یک مال غیر منقول مانند زمین یا آپارتمان دارید. ممکن است مالک این ملک باشید یا این که صرفاً مستاجر باشید. اما بعد از مدتی شخص دیگری این ملک را از تصرف شما خارج می کند که در این شرایط به اصطلاح گفته می شود که تصرف عدوانی رخ داده است.

دقت داشته باشید که برای دادگاه فرقی نمی کند که در این دعوا شما مالک باشید یا مستاجر، بلکه در این شرایط تنها تصرف قبلی را در نظر می گیرد.

نکته مهم: تنها در رابطه با اموال غیرمنقول صادق است.

بر اساس ماده 158 قانون آیین دادرسی مدنی عبارت است از ادعای متصرف سابق مبنی بر اینکه دیگری بدون رضایت او مال غیرمنقول را از تصرف وی خارج کرده و اعاده تصرف خود را نسبت به آن مال درخواست می کند.

این تعریف فقط شامل اموال غیرمنقول می شود؛ بنابراین اگر کسی به صورت عدوانی اموال منقول مانند اتومبیل شخص دیگری را از تصرف او خارج کند، مشمول تعریف ماده 158 نمی شود.

برای طرح دعوی رفع تصرف عدوانی 3 رکن لازم است:

سبق تصرف خواهان. (سابقا ملک در تصرف خواهان بوده باشد)
لحوق تصرف خوانده. (در حال حاضر ملک در تصرف خوانده باشد)
عدوانی بودن تصرف خوانده. (تصرف فعلی خوانده بدون رضایت خواهان و حکم مرجع صالح باشد)
 نکته مهمی که باید بدانید این است که اگر شما دعوی تصرف عدوانی را پس از طرح دعوی راجع به اصل مالکیت همان ملک تقدیم کرده باشید، قرار عدم استماع دعوی از سوی دادگاه صادر می شود.


تاریخ خبر : ۱۴۰۰/۰۷/۰۳

تبلیغات