• املاک عبدی
  • املاک عبدی
  • املاک عبدی
تعلق گرفتن مالیات بر مالکان خانه های خالی
تعلق گرفتن مالیات بر مالکان خانه های خالی

 

 

به گفته یکی از مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی به زودی با راه اندازی سامانه ملی املاک و اسکان تعداد خانه های خالی ، وضیعت اسکان ،تعداد آپارتمان ها و خانه ویلایی دوم و تمام اطلاعات واحد های مسکونی مشخص شد و برای محاسبه مالیات بر املاک در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری های معتبر و املاک عبدی ، شفافیت در آمار بازار مسکن و همچنین مشخص شدن خانه های خالی  اخذ مالیات بر عایدی تنها یک بخش از نتایج راه اندازی سامانه ملی املاک خواهد بود

پیگیری نقل و انتقال املاک و مستغلات با هدف شناسایی مالکان ، ساکنان و یا کاربرد واحدهای تجاری ، خدماتی ، مسکونی ، اداری به صورت رسمی ، عادی و یا وکالتی و غیره در تمام نقاط کشور از طریق سامانه ملی املاک و اسکان کشور که بر اساس قانون مالیات های مستقیم هدف اصلی طراحی این سامانه بوده لذا وزارت راه و شهرسازی وظیفه داشته این سامانه را تا پایان سال 94 به مرحله اجراء در آورد.

درضمن دستور دسترسی مستقیم به سامانه ملی املاک و اسکان برای اداره مالیات برای اخذ مالیات از مالکان واحدهای خالی آپارتمان و یا ویلاها از طریق وزارت راه و شهر سازی داده شده بود ، تا در پایان سال 94 به مرحله اجراء برسد.

 

به چه دلیل سامانه تعطیل شد؟

با این که هیئت وزیران با توجه به استناد مصوبه تایید شده خود دستور ثبت معاملات در سامانه را به صورت اجباری به کلیه ادارات مربوطه داده بود اما در همان زمان یعنی اوایل سال 94 زمان آغاز به  کار سامانه دیوان عدالت اداری کشور با دادن مصوبه ای ثبت معاملات واحدهای مسکونی و تجاری را در سامانه فوق از اجبار خارج کرد.

هیئت دولت در آیین نامه مصوب خود برای ثبت املاک در سامانه ملی املاک و اسکان اعلام کرد . که اگر کسی در سامانه ملک خود را ثبت نکند و کد رهگیری نگیرد کلیه ادارات و دستگاه های دولتی از دادن خدمات همچون گاز ، آب ، برق به آن مالکان معذور خواهند بود ، اما مصوبه دیوان عدالت باعث تضعیف این سامانه شد.

به نقل از مدیران شهرسازی : راه اندازی دوباره سامانه املاک با همکاری وزارت راه و مشاوران املاک ، تلاش ما این است تا سامانه مجدد راه اندازی شده تا مصوبه هیأت وزیران تبدیل به قانون شود و همه مکلف باشند تا معاملات را در این سامانه ثبت کنند.

 

راه اندازی مجدد سامانه ملی املاک

با توجه به این که راه اندازی مجدد سامانه زمان بر بوده اما هیئت دولت تاکید کرد که تا 2 سال آینده سایت ثبت املاک باید به بهره برداری برسد ، مسئولین هدف اصلی از ایجاد سامانه ملی ثبت اطلاعات مسکن و شفاف سازی این بازار عنوان کردند و بر اساس اطلاعاتی که در سامانه ثبت می شود وضعیت اسکان کل خانوارهای کشور مشخص می شود. سامانه اطلاعات مسکن مانند بانک مسکن عمل می کند.

 

تعلق گرفتن مالیات بر مالکان مسکن

تلاش متولیان بخش مسکن برای کاهش پیدا نکردن ساخت ساز مجتمع های مسکونی و آپارتمان ها به دلیل لایحه مالیات عایدی بر مسکن ، حال با اشاره به این که مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن آمادگی خود را برای اجرای کردن لایحه هیئت دولت اعلام کرده ، سازمان امور مالیاتی با همکاری وزارت راه و شهرسازی در حال آماده سازی سامانه ملی املاک و اسکان هستند.


تاریخ خبر : ۱۳۹۸/۰۳/۱۲

تبلیغات