• املاک عبدی
  • املاک عبدی
  • املاک عبدی
utm چیست
utm چیست

نقشه یو تی ام UTM چیست؟
در ابتدای این مقاله به این موضوع خواهم پرداخت که اصلا سیستم مختصات چیست؟ سیستم مختصات UTM چیست و چه ارتباطی با سند های ملکی دارد؟

البته لازم به ذکر است که مبحث مربوط به نقشه های یو تی ام و سیستم مختصات یو تی ام بحثی بسیار تخصصی و زمان است اما در این مقاله سعی بر این است که تمام موارد را ذکر کنیم. مقاله را تا انتها مطالعه کنید تا تمام این موارد را دریابید.

نمونه نقشه utm
نمونه نقشه utm
 این روزها سخنان زیادی در مورد نقشه یو تی ام یا UTM و ماده 147 و 148 و سند های تک برگ گفته می شود به همین دلیل قصد داریم در این مقاله به این موضوع بپردازیم.

 اما در اینجا می خواهیم در مورد سیستم مختصات یو تی ام و نقشه یو تی ام و روش های تهیه آن صحبت کنیم، سپس توضیحی کلی در مورد ماده 147 و ماده 148 خواهیم داد.

البته لازم به ذکر است هدف از تهیه نقشه یو تی ام فقط مواردی چون تهیه سند تک برگ نیست. این موضوع را به یاد داشته باشید که نقشه یو تی ام با نقشه هوایی متفاوت است.

مباحث مختلفی برای این امر وجود دارد از دیگر موارد نیاز به این نوع نقشه بررسی میزان تخلف ملک و ورود به حریم شهرداری و یا تفاوت نقشه تفسیلی منطقه است.

سیستم مختصات چیست؟
 به دلیل اینکه  هدف در نقشه برداری پیاده کردن عوارض بر روی 1 سطحی  دو بعدی مانند کاغذ لازم داریم از مبدلی برای این پیاده سازی استفاده کنم مختصات عوارض به راحتی بر روی سطح دو بعدی و یا نقشه نمایش داده شود. برای این کار از سیستم مختصات استفاده می کنیم.

سیستم مختصات مرکاتور:
 در این سیستم مختصات استوانه ای را تصور کنید که در محور استوا بر کره زمین مناسب شده است محور استوانه طوری است که بر محور زمین منطبق است.

سیستم مختصات در قطب دقت بیشتری دارد  و به استوا نزدیک تر باشد مقیاس بزرگتر میشود.

سیستم مختصات یو تی ام utm:
 سیستم مختصات یو تی ام مانند مرکاتور است در حالی که از یک استوانه در طول نصف النهارهای زمین مماس زمین است و دور زمین را می کند.

 سیستم مختصات زمین را به 60 قسمت که  به zone معروف است تقسیم کرده که هر قسمت 6 درجه می باشد. برای هر قسمت حروفی در نظر گرفته شده است ایران مناطق H, I, J , G را شامل می شود. 

نصف النهار گرینویچ در زون 30 قرار دارد به این ترتیب نیمکره  غربی زون 1 تا 29 و نیمکره شرقی 31 تا 60 را شامل می شود.

از سیستم تصویر یو تی ام به دلیل دقت بالا برای تهیه نقشه املاک و ماده 147 استفاده میشود.

نقشه یو تی ام
نمونه نقشه یو تی ام utm
سیستم مختصات utm یو تی ام مخفف چیست؟
سیستم مختصات UTM مخفف Universal Transverse Mercator coordinate system است و در سال1940 به دست ارتش آمریکا ابداع شد.

هدف از تهیه نقشه یو تی ام چیست؟
یکی از سوالاتی که ما همیشه از متقاضیان محترم می پرسیم دلیل تهیه نقشه شمیم و جهت ارائه به کدام اداره و ارگان است.

در این باره باید گفت که هر کدام از ادارات و ارگان های دولتی معیارهای خاص خود را دارند برای مثال اداره ثبت برای ثبت تک برگ نیاز به نقشه دارد اما نقشه مورد نیاز شمیم 1:1000 و 1:2000 عرصه ملک است و نیاز به برداشت اعیان ندارد همچنین نقشه مورد نیاز شهرداری نقشه با مقیاس 1:500 است که که نیاز به برداشت عرصه و عوارض شعاع 70 متری ملک مورد نظر است.

اگر به این موضوعات پیش از سفارش خدمات پرداخته نشود حاصل آن مشکلاتی همچون عدم تایید نقشه توسط اداره مورد نظر است.

تیم مهندسی  و کارشناسان رسمی دادگستری مپ اسکیل  با در اختیار داشتن تجهیزات و تجربه کافی آماده ارائه خدمات  نقشه برداری از جمله تهیه نقشه UTM ملک شما در کمترین زمان با بالاترین دقت و کمترین هزینه به شما هموطنان است. جهت مشاوره و سفارش از طریق راه های ارتباطی با ما تماس بگیرید.

مدیر مجموعه مپ اسکیل
نمونه نقشه utm
در زیر دو نمونه ای از نقشه یو تی ام ساختمان مسکونی و زمین کشاورزی تهیه شده توسط تیم مپ اسکیل را مشاهده می کنید.

نمونه نقشه utm مسکونی
نمونه نقشه UTM ساختمان مسکونی
نقشه یو تی ام
نمونه نقشه یو تی ام زمین کشاورزی
سند های تک برگ:
چند سالی است که موضوع تک برگ شدن سند ها در جریان افتاده است این سندها دیگر مشکلات سندهای قدیمی را ندارد، برای مثال مختصات مرکز ملک و نقشه ملک در سندهای امروزی قرار دارد که باعث می شود مشکلاتی از جمله گم شدن ملک و… در گذر زمان به وجود نیاید. سند های تک برگ دارای شناسه جغرافیایی هستند تا هر شخصی از صحت موقعیت ملک مطمئن شود.

نقشه UTM شمیم
در سمت راست تصویر سند تک برگ و در سمت چپ تصویر سندهای قدیمی را مشاهده می کنید.
همه چیز در مورد ماده 147 و ماده 148:
در ادامه به قوانین ماده 147 و 148 می پردازیم.

 هدف از طرح ماده 147 و 148 
یکی از مواردی که همیشه دولت ها با آن در چالش بودند صدور اسناد رسمی برای املاک و زمین های کشاورزی و باغها برای مردم جامعه بوده است.

بدین منظور طبق مراحل مختلف ای مواد 147 و 148  به تصویب رسید.

 اما هدف از تدوین قانون ماده 147 و ماده 148 چه بود بر طبق این قانون کسانی که به خاطر موانع قانونی امکان صدور سند برای ملکی که مدتها مورد تصرف شان بود میسر نشد بود.

تاریخچه ماده 147 و ماده 148:
 با بالا رفتن درخواست متصرفان زمین  و مالکان برای دریافت سند رسمی برای ملک خود لازم شد تا قوانینی و معیارهایی برای راحت تر شدن و سرعت بخشیدن به عمل دریافت سند رسمی برای مالکان تصویب شود.

این قوانین برای اولین بار در سال 1310 تصویب و در سال 1351  مورد بررسی قرار گرفت و موادی به آن قوانین اضافه شد.

 در ابتدا به تصویب قانون ثبت اسناد و املاک مصوب 1310 شامل 142 ماده بود که در دی ماه  سال 1351 به 157 ماده رسید.

ماده 147 و ماده 148 در سال 1351 به تصویب رسیده است.

این دو مواد به منظور جلوگیری از افرادی در جامعه است که بدون رعایت مقررات  و بدون اجازه از مالک و یا مالکان اراضی به تصرف املاک و بهره برداری از آنها برای خود اقدام کرده اند تصویب شده است.

 لازم به ذکر است که این قانون در ابتدا فقط برای بعضی از شهرها اجرا شد و تا سه سال ادامه داشت.

درس سال 1357 اجرای ماده 148 برای کل کشور ادامه داشت و سه سال تمدید شد.

سپس در سال 58 بازی زبانی آن از 3 به 5 سال افزایش یافت.

در سال 1365 به دلیل درخواست مردم اصلا حیاتی بر روی ماده 147 و ماده 148 صورت گرفت که در آن ساختمان های ساخته شده و ساختمان هایی با سند های عادی که صاحب آن ها به دلایل قانونی قادر به دریافت سند مالکیت نبودند توانستند طی مراحلی سند مالکیت خود را دریافت کنند.نقشه یو تی ام.

در ادامه در سال 1370 اصلاحاتی بر روی 2 ماده 147 و 148 صورت گرفت که بر طبق آن زمین هایی که تا ابتدای سال 70 ملک و اعیانی بر روی آنها ساخته و احداث شده بود و یا زمین های کشاورزی و باغ هایی که در حریم شهر ها و خارج از بافت شهری قرار دارد که تا ابتدای سال 70 خریداری شده اند. نقشه UTM.

اما مالکان آنها نتوانستند سند مالکیت دریافت کنند میتوانستند از طریق ماده 147 اقدام به دریافت سند مالکیت نمایند.

در سال 1378 برای جلوگیری از مشکلات همچون سودجویی بعضی افراد اصلاحاتی دوباره بر روی دو مواد انجام شد و در سال 1358 تصویب رسید و تا 5 سال تمدید گردید.

تفاوت ماده 147 و ماده 148:
ماده 147 مربوط به زمین املاک باغ و زمین کشاورزی است که شخص صاحب ملک و متصرف آن به خاطره موانع قانونی نتوانسته اند سندی دریافت کند.

ماده 148 مربوط به املاک و زمین هایی است که وقف دولت و یا صاحب آن شهرداری می باشد است.

اگر زمین بدون ساختمان مسکونی باشد شهرداری مکلف است که ساختمان را به قیمت منطقه به صاحب آن اعیان بفروشد.

اگر اگر زمین دارای ملک مسکونی باشد در اینجا با در نظر گرفتن نظر کارشناس رسمی دادگستری قیمت عادلانه بر روی ملک صورت می گیرد

مراحل و اقدامات لازم برای دریافت سند مالکیت بر طبق ماده 147:
اولین اقدام برای دریافت سند مالکیت تهیه نقشه utm ملک و املاک مجاور آن، توسط مهندسین نقشه بردار نظام مهندسی و کارشناس رسمی دادگستری ثبت و تهیه نقطه از مرکز ملک می باشد.

 بعد از پرداخت فیش واریزی از طریق سامانه الکترونیک درخواست صدور سند مالکیت دهید. گواهی تعیین مختصات را تکمیل کرده سپس از صفحه اصلی فرم تکمیل قسمتهای مدارک و پرداخت را انجام دهید؛ از فرم مربوطه پرینت گرفته و با دیگر مدارک واحد ثبتی شهرستان مربوط به ملک خود پست کرده و شماره مرسوله را در قسمت تکمیل درخواست سامانه وارد نمایید. در انتها بعد از ثبت نهایی شماره پرونده را نزد خود نگه دارید تا از وضعیت پرونده خود در سامانه مطلع شوید.

نقشه یو تی ام
مراحل تهیه نقشه یو تی ام برای اخذ سند از ماده 147
چگونه نقشه UTM تهیه کنیم؟(روش های تهیه نقشه UTM توسط نقشه بردار دارای صلاحیت برای املاک فاقد سند)
در ابتدای مقاله در مورد سیستم مختصات یو تی ام نقشه یو تی ام صحبت کردیم حال در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت که چگونه نقشه UTM تهیه کنیم.

در واقع منظور از نقشه یو تی ام در در اسناد و املاک نقشه از بزرگ مقیاس های اندازه گیری ها و ترسیمات در سیستم مختصات یو تی ام صورت گرفته و موقعیت ملک و املاک مجاور آن در این سیستم مختصات با دقت چند سانتیمتر تعریف شده است .

برای تهیه نقشه یو تی ام مناسب اسناد و املاک سه روش بسته به درخواست صاحب ملک قابل انجام است.

بیشتر بخوانید: جانمایی پلاک ثبتی، جانمایی ملک چیست؟

نقشه UTM
استفاده از دوربین توتال استیشن اولین روش تهیه نقشه UTM
1. روش استفاده از دوربین نقشه برداری برای نقشه UTM:
 در این روش نقشه بردار موقعیت و وضع موجود ملک را با استفاده از دوربین های نقشه برداری توتال استیشن و بدون جی پی اس های دو فرکانسه دقیق برداشت کرده سپس با استفاده از نرم افزارهای مربوطه و از موجود ملک را روی نقشه های بزرگ مقیاس و پایه سازمان نقشه برداری مانند نقشه 1:2000 سازمان نقشه برداری کشور جانمایی می کند.

در این روش مسائل زیادی مطرح است، لازم به ذکر است این روش از نقشه برداری تقریبا دیگر غیرقابل استفاده است، زیرا نقشه های یک 1:2000 تهیه شده به روش فتوگرامتری تهیه شدن که در این روش روزانه خطا بالا است و ممکن است موقعیت جغرافیایی ملک دچار خطا شده در نتیجه در آینده دچار اختلافات مرزی و ملک بین املاک مجاور باشد.

مشکل بعدی آپدیت بودن این نقشه ها می باشد. معمولاً نقشه مربوط به دهه 80 و تغییرات و مخصوصاً در مناطق کلان شهر در دهه هشتاد بسیار زیاد است به همین خاطر ممکن از عوارض و نقشه ها دچار تغییر شده باشند. هچنین بحث دیگری که می توان به آن اشاره کرد، در دسترس نبودن نقشه های 2009 برای تمام کشور است، معمولاً نقشه های 1:2000 برای داخل شهرها تهیه شدند و مناطق روستایی نقشه 1:2000 ندارد.

نقشه یو تی ام چیست
نقشه برداری با جی پی اس مولتی فرکانس یک روش تهیه نقشه یو تی ام
2. برداشت با استفاده از جی پی اس های دو فرکانسه:
در این روش تهیه نقشه شمیم، نقشه بردار وضع موجود ملک را با استفاده از جی پی اس های دو فرکانس (که متصل به شمیم است) اندازه گیری می نمایند.

طبق این روش چهار گوشه ساختمان با استفاده از جی پی اس دو فرکانسه برداشت شده سپس با استفاده از نرم افزارهای مربوطه ترسیمات ابعاد و مساحت ملک مشخص می شود و در نهایت بر روی نقشه های پایه جانمایی می شود.

بهتر است نقشه یو تی ام تهیه شده توسط مهندسین عضو نظام مهندسی و  یا کارشناس رسمی دادگستری تهیه و مهر شود تا صحت و ارزش بیشتری داشته باشد.

3. ترکیب دو روش با استفاده از دوربین توتال استیشن و gps شمیم :
در این روش از ترکیب دو روش بالا برای تهیه نقشه یو تی ام استفاده میکنیم.

این روش برای بالا بردن دقت، مخصوصا در محل هایی که عوارض عیان وجود داشته و دارای شکستگی های زیاد است یا برای مثال زمینی استفاده میشود که محل با بافتی زیادی از درختان باشد.

در این روش برداشت با دوربین های توتال استیشن و جی پی اس های چند فرکانسه متصل با سامانه شمیم به صورت تلفیقی استفاده میشود.

دقت نقشه یو تی ام
دقت در نقشه شمیم به شدت مهم است زیرا عدم توجه به دقت آن مشکلات ملکی از جمله تداخلات ،تغییر و ایجاد اشتباه در حدود ملک را حاصل خواهد داشت؛همچنین ی کارشناس دادگستری متعهد نسبت به نقشه تهیه شده است و هرگونه مشکل و خطا در آن ممکن است تبعات بدی برای کارشناس داشته باشد.

دقت نقشه یو تی ام به معیار ها و عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه مقاله به آنها می پردازیم.

مقیاس درخواستی  نقشه:
نقشه های یو تی ام بر اساس کاربرد و هدف تهیه آن مقیاس های مختلفی دارند که مرسوم ترین آن ها مقیاس 1:2000، 1:1000  و  1:500 است.

مقیاس ها بر اساس استاندارد های تعیین شده میزان حد خطای مجاز دارند که باید به آن اهمیت داد.

تجهیزات نقشه برداری:
پیشرفت علم باعث شده است که خطاها سیستماتیک و تجهیزات کاهش یابد اما آیا این بدان معنی است که در صورت بروز بودن تجهیزات نقشه برداری پس نقشه با کمترین خطا تهیه می شود؟

مسلما جواب سوال خیر است! تجهیزات باید به صورت دوره ای و به دست متخصصان کالیبره و بروز شوند تا با کمترین خطای ممکن بتوانند کار برداشت را انجام دهند.

آیا تاثیر نوع برند و تجهیزات در دقت تهیه نقشه UTM تاثیر گذار است؟:
بدون شک جواب این سوال بله است! نوع تجهیزات بدون شک در دقت نهایی کار تاثیر دارد.

بازار تجهیزات نقشه برداری بسیار گسترده است و خیلی از تجهیزات موجود در ایران وجود دارند که منسوخ شده اند اما متاسفانه بسیاری از شرکت ها و مهندسان از این تجهیزات استفاده می کنند.

برای مثال تعداد فرکانس دریافتی در نوع گیرنده جی پی اس تاثیر بسیاری دارد با روی کار آمدن گیرنده های دو فرکانسه و در حال حاظر سه فرکانسه که دقت بسیاری دارد گیرنده های تک فرکانسه منسوخ شده اند اما دیده می شود بسیاری از شرکت ها از این نوع جی پی اس استفاده می کنند.

ما در مپ اسکیل همیشه سعی در استفاده از تجهیزات بروز داریم تا بهترین دقت را تحویل متقاضی دهیم.

سامانه های نقشه برداری:
 استفاده از این سامانه ها همچون شمیم(اداره ثبت) و سمت (شهرداری) به خطای برداشت نقاط در عملیات نقشه برداری را به شدت کاهش میدهد.

تجربه و مهارت نقشه بردار:
تجربه و مهارت مهم ترین موضوع در هر کار و حرفه ای است.

بارها مراجعانی به موسسه مپ اسکیل مراجعه نموده اند که از روند کار تیم نقشه بردار قبلی شاکی بوده اند که سرمایه و زمانشان هدر رفته است.

تیم نقشه برداری مپ اسکیل مجموعه ای از افراد با تجربه و حرفه ای هستن که تا انتهای مسیر با شما همراه هستند.

یکی از سوالاتی کهبرای متقاضیان و مراجعین پیش می آید این است که با وجود شرکت ها و نقشه برداران متعدد و قیمت های مختلف به چه شخصی یا  شرکت نقشه برداری پروژه تهیه نقشه یو تی ام را بسپاریم؟

 شرکت ها و اشخاص مختلفی در قیمت های مختلف اقدام به تهیه نقشه utm می کند اما کدام یک برای تهیه نقشه utm املاک و زمین های کشاورزی مناسب است .

شاید شخصی با مراجعه به هر یک از شرکت ها بتواند پرونده ملکی خود را به آنها بسپارند  اما این را در نظر داشته باشید که تمام این شرکت ها با دارا بودن تمام تجهیزات و امکانات مناسب نقشه برداری ملکی نیست، شرکت مورد نظر رزومه قوی و موفقی در پروژه های مختلف ملی داشته باشد اما چرا؟

 دلیل آن این است که نقشه برداری ثبتی قواعد و قوانین خاص خود را دارد نیاز به تجربه و آشنایی کامل به این روند است نقشه یو تی ام توسط اشخاص نقشه بردار یا شرکت هایی که به این روند آشنا نیستند ممکن است مشکلات مختلفی برای صاحب ملک ایجاد کند.

حتی مشکلات ممکن است در روند مراحل اداری پیش نیاید اما با گذشت سال ها مشکلات ثبتی مختلفی برای مالک ایجاد کند خسارات بزرگی به وجود آید از جمله خسارات امر تداخلات است که در نهایت هزینه های بزرگی  برای مالک داشته باشد.


تاریخ خبر : ۱۴۰۰/۰۷/۲۸

تبلیغات