• املاک عبدی
  • املاک عبدی
  • املاک عبدی
وکیل ملکی
وکیل ملکی

وکیل ملکی کیست
دعاوی ملکی در دعاوی حقوقی و دعاوی کیفری مطرح می شود. دعاوی در امور املاک، مستغلات و اراضی لازم است توسط وکیل ملک و متخصصین و وکلایی که در زمینه املاک فعالیت می کنند،  پیگیری و انجام شود مطرح می شود.

مانند دعوای الزام به تنظیم سند , الزام به اخذ پایان کار , الزام به ایفای تعهد , الزام به اخذ صورت مجلس تفکیکی و تصرف عدوانی،رفع مزاحمت و ممانعت ،تخلیه.

منظور از ملک مشاع ملکی است که میان چند نفر مشترک و  استعمال می شود.

ممکن است دو یا چند نفر ملکی را به شرکت مالک باشند بدون اینکه سهم هر کدام از آنان از نظر حدود و مشخصات مشخص باشد. این ملک مشاع بین مالکین است.

اگر مالکین با رضایت هم قسمت های معلوم و مجزا را برای هر یک شرکا مشخص و تصرف کردند.

به عبارت دیگر در ازای سهم مشاعی قسمت معین از ملک را اختصاص به مالک معین دادند سهم هر یک را مفروز می نامیم.

اصطلاح مفروز در برابر مشاع از نظر مقررات ثبتی، قصد جدا کردن یک قسمت از سهم مالکیت یکی از شرکاء از سهم سایر شرکاء در ملک معین است. یعنی اگر چند نفر هر کدام مقدار مشاعی از ملک را مالک باشند و بخواهند سهم خود را مفروز کنند تا مستقلاً از ملک خود بهره ­برداری کنند، باید آن ملک به نسبت سهم مشاعی مالکان میان آنان افراز شود

وکیل ملکی

صلاحیت دادگاه ها برای بررسی پرونده های ملکی
بنا بر نوع دعاوی ملکی ، مراجع رسیدگی به مسائل ملکی مختلف می باشد. به طور مثال در مورد دعوای دستور تخلیه باید به شورای حل اختلاف رجوع کرد. تا از آن جا اقدام به تخلیه مستاجر نمود یا به طور مثال در خصوص دعوی حکم تخلیه یا خلع ید می بایست به دادگاه عمومی حقوقی محل وقوع ملک مراجعه کرد.

صلاحیت در پرونده های ملکی بسیار حایز اهمیت بوده و دادگاه ها حساسیت خاصی بر آن دارند. مثلا در دعاوی مربوط به تخلفات ملکی در کمیسیون ماده 100 در شهرداری رسیدگی می گردد. این موضوع را نمی توان در دادگاه مطرح نمود. همچنین موارد مربوط به موضوعات کیفری ملکی در دادگاه های کیفری قابل طرح است. درنتیجه نمی توان صلاحیت رسیدگی مراجع را نادیده گرفت.

در نتیجه این بررسی، موضوعات ملکی بنا بر نوع آن ها در صلاحیت قانونی خود می باشند که وکیل ملکی بر آن مسلط می باشد. نکته ای که در مورد صلاحیت رسیدگی مراجع وجود دارد این است که محل وقوع ملک مورد دعوی، دارای اهمیت است. می تواند در صلاحیت محلی دعوی ، تاثیر به سزایی دارد.

وکیل دادگستری

حوزه دعاوی ملکی
مباحث مورد نظر در موضوعات ملکی در اراضی اعم از مسکونی و کشاورزی  و همچنین مسائل مربوط به املاک تجاری و مسکونی خلاصه می شود و انجام هر دعوی حقوقی، ثبتی و کیفری بر آن ها ممکن بوده و بسته به نوع دعاوی، تبحرات لازم نیاز خواهد بود. مراجع اداری و دادگستری، بنا بر صلاحیت می توانند به این دعاوی رسیدگی کرده و اظهار نظر کنند.

دعاوی حقوقی مربوط به ملک در دادگستری رسیدگی می شود.  محاکم با تحقیقات و استعلامات لازم با توجه به مدارک مورد نیاز به صدور رای اقدام می نمایند. دعاوی مربوط به موارد ثبتی در اداره ثبت و برخی دعاوی نیاز به طرح در مراجع دادگستری می باشند. بنا بر موضوع مطروحه و با توجه به صلاحیت در مرجع ذیصلاح مطرح می گردند. موضوعات ملکی ممکن است مورد دعوی کیفری نیز قرار بگیرد. همچنین مسائل کیفری در مرجع اختصاصی کیفری رسیدگی شده و اقدام  به صدور رای می نمایند.

علاوه بر موارد فوق موضوعات ملکی خارج از دعاوی است مانند تنظیم قراردادهای ملکی، پیگیری ثبت در اداره اسناد و املاک، تهیه سند تک برگ مالکیت. دعاوی مربوط به مالکیت و احراز مالکیت و اثبات مالکیت از مواردی است که بسیار مبتلا به جامعه است و نیاز مبرم به یک وکیل ملکی در این حوزه احساس می گردد.

وظایف وکیل ملکی:
هر وکیلی بنا به تخصص و مهارت خود در زمینه های مختلف حقوقی دارای وظایف مربوط به همان موضوع است. وکیل تخصصی ملکی نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد. وکیل ملکی باید اطلاعات کافی و لازم در رابطه با مسائل و موضوعات ملکی را داشته باشد. تا بتواند از پس پرونده های مربوطه برآید. مع ذلک از اولین وظایف وکیل ملکی کسب تسلط و تبحر در موارد مربوطه می باشد.

وظیفه مهم وکیل ملکی اقدام به موقع در موضوعات پرونده های ملکی می باشد. به این جهت که در دعاوی و مسائل ملکی زمان اقدامات قانونی بسیار مهم است. اگر در فرصت های مناسب شروع به اقدامات لازم نشود چه بسا که نتایج زیان بار و جبران ناپذیری بر افراد وارد آید. بنابراین وظیفه وکیل ملکی این است، که در زمان های مناسب به اقدامات لازم بپردازد تا موکل متضرر نگردد.

علاوه بر موارد فوق ، وکیل ملکی می بایست کلیه اطلاعات لازم ملکی را کسب کرده و مدارک مربوط به موضوع را جمع آوری نماید. چرا که در موضوعات ملکی مدارک و اطلاعات آن بسیار مهم و در اقدامات لازم تاثیر گذار می باشد. وکیل ملکی باید تجربه انجام امور ملکی را داشته باشد. وکلای دادگستری می توانند در تمامی دعاوی اعم از خانواده ، کیفری و حقوقی وکالت کنند. اما موضوعات ملکی علی رغم سواد حقوقی وکیل، نیاز مبرم  به تجربه بالای انجام امور ملکی دارد. از وظایف دیگر وکیل ملکی باید به حفظ آرامش و خون سردی در برخورد با مسائل و مشکلات مربوطه است. تا بتواند با تمرکز لازم از این مباحث به سلامت عبور کند.

انواع دعاوی ملکی
دعاوی ملکی در سه دسته دعاوی حقوقی، ثبتی و کیفری قابل بررسی است.  در دعاوی ملکی حقوقی می توان به اثبات مالکیت ملک، اثبات حق انتفاع ،اثبات حق ارتفاق ،الزام به ایفای تعهد ،الزام به تنظیم سند رسمی، الزام به اخذ پایان کار، دعوی خلع ید، الزام به رفع تصرف عدوانی، الزام به رفع ممانعت از حق و غیره اشاره کرد. موارد فوق در دادگاه های عمومی حقوقی قابل طرح و بررسی می باشد. اینگونه دعاوی توسط وکیل ملکی در مرجع ذیصلاح خود قابل طرح است.

مرجع دادگستری پس از بررسی مدارک و ادله ارائه شده از سوی وکیل به بررسی آن ها و نهایتا تصمیم در مورد آن ها می پردازد. ممکن است در موارد ملکی دعوای کیفری نیز مطرح گردد. از جمله آن ها، شکایت تصرف عدوانی  که در قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات، ذکر شده است. همچنین مواردی از این قبیل را وکیل ملکی می تواند در دادگاه های کیفری مربوطه مطرح و پیگیری کند.

دعاوی مربوط به املاک و مستغلات می تواند هم در دادگاه های حقوقی و هم در دادگاه های کیفری مطرح شود. بنا به موضوع و نوع دعوا وکیل ملکی با استفاده از مهارت و تبحر خود با استفاده از علم و تجربه می تواند طرح دعوا کند. به دنبال آن با تشخیص و تفکیک موضوع کیفری و حقوقی موارد را در مرجع مربوطه دنبال کند.

دعوا دیگر در مورد مسائل ملکی، دعاوی ثبتی است. از مواردی چون اعتراض به ثبت اسناد، اعتراض به پایان کار شهرداری ، اعتراض به آراء هیات های حل اختلاف و اعتراض به آراء کمیسیون ها می توان نام برد. این دعاوی توسط وکیل ملکی قابل پیگیری است.

زمان به نتیجه رسیدن پرونده های ملکی
کلیه دعاوی مربوط به مسائل ملکی دارای مدت زمان مشخص نمی باشد، بنابراین نمی توان از پیش تعیین کرد که هر دعوی ملکی چه مدت زمانی را طی خواهد کرد، اما این نکته حائز اهمیت است که وکیل ملکی یا وکیل دادگستری متخصص در امور ملکی می تواند با به کارگیری تجربه و تبحر و مهارت خود در به ثمر رسیدن دعاوی ملکی، حداقل زمان ممکن را صرف کند و با استفاده از مهارت های خود روند و پروسه دادرسی دعاوی ملکی را در سر موقع و زمان مناسب خود اقدام کرده تا به اطاله دادرسی منجر نگردد.

هزینه حق الوکاله وکیل ملکی در تهران
هزینه حق الوکاله در عرف وکلا و در جامعه وکالت در مسائل مالی، 10 درصد از ارزش مورد دعوا می باشد. اما با این حال حق الوکاله وکیل امری توافقی است و وکیل و موکل می توانند با تفاهم و توافق همدیگر میزان حق الوکاله را تعیین نمایند. همچنین کسی نمی تواند میزان معین لازم الاجرایی را تعیین کند.

اگر مورد دعوا، خود ملک نباشد و مسائل غیر مالی مانند الزام به تنظیم سند رسمی باشد، تعرفه خاصی ندارد. این امر به صورت توافقی مابین وکیل و موکل معین می گردد.

در راستای احقاق حقوق مراجعه کنندگان، موسسه فرهنگ تفاهم می تواند در همه دعاوی مربوط به مسائل ملکی، اعم از حقوقی، ثبتی و کیفری ورود کرده و با در اختیار گذاشتن وکلای متخصص در این زمینه، خدمات حقوقی شایانی را ارائه نماید. 


مطالب مرتبط
مالکیت مشاع یعنی مالی که دارای دو یا چند نفر شریک باشد و نتوان سهم هر یک از آنان را تشخیص داد و هر یک از مالکین در جزء جزء مال مشاع سهیم میشوند. معنای مالکیت مشاع چیست
دستور تخلیه برای اماکن استیجاری مسکونی، اخذ می شود. مرجع صالح برای رسیدگی به دستور تخلیه در شورای حل اختلاف محل وقوع ملک است. دستور تخلیه و حکم تخلیه
وکیل ملکی می بایست کلیه اطلاعات لازم ملکی را کسب کرده و مدارک مربوط به موضوع را جمع آوری نماید. 


تاریخ خبر : ۱۴۰۰/۱۱/۲۳

تبلیغات